Nyt faktaark: Det nye dagpengesystem
AK-Samvirke har lavet et nyt faktaark, som sammenholder dagpengekommissionens anbefalinger og den politiske aftale om et nyt dagpengesystem.
I nedenstående skema kan du se Dagpengekommissionens hovedanbefalinger sammenholdt med den politiske aftale om et tryggere dagpengesystem, som blev indgået den 22. oktober 2015 mellem regeringen (Venstre), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Hovedanbefaling fra Dagpenge- kommissionen | Ændringer i forhold til det nuværende dagpengesystem | Aftale om et tryggere dagpengesystem |
Fleksibel forlængelse af dagpengeperioden | Dagpengeperioden kan forlænges med op til et år. Beskæftigelse i timer indsættes på en beskæftigelseskonto, der kan veksles til dagpengeret i forholdet 1:2. | Følger anbefalingen. |
Satsberegning | Dagpengesatsen beregnes kun ved nyindplacering. Det vil ske på baggrund af de 12 måneder med højest indkomst ud af de seneste 24 måneder. Det nuværende princip om seneste tre måneder droppes. | Følger anbefalingen. Følger også anbefalingen i rapporten om, at dimittender fortsat skal have mulighed for genberegning efter 6 måneder. |
Forbrug i timer | Dagpengeretten skal forbruges i timer, så forbruget stemmer overens med det, der udbetales. I dag forbruges den i uger – uanset hvor mange dage i ugen, man har fået dagpenge. | Følger anbefalingen. Den nuværende bagatelgrænse/mindste udbetalingsregel fastholdes (12 timer/mdr. eller 37 timer/tredje mdr.). |
Karens | Hver tredje måned udbetales to dagpengedage mindre. Det sker dog ikke, hvis den ledige har været beskæftiget i mindst 15 dage de seneste tre måneder. FTF og LO har foreslået, at der udbetales én dags dagpenge mindre hver fjerde måned. | Følger anbefalingen fra FTF og LO. Har der været mere end 20 dages fuldtidsbeskæftigelse, svarende til 23 pct. beskæftigelse, inden for de fire måneder, bortfalder førstkommende karensdag. |
Dimittendsats | Satsen til dimittender reduceres fra 82 til 78 pct. af den maksimale dagpengesats. | Dimittendsatsen nedsættes til 71,5 pct. af den maksimale dagpengesats for ikke-forsørgere. For forsørgere vil dimittendsatsen fortsat være 82 pct. |
Supplerende dagpenge | Supplerende dagpenge forbruges i måneder. Retten er ved indplacering otte måneder, og den genoptjenes fleksibelt ved beskæftigelse på mere end 146 timer pr. måned i forholdet 1:2. I det nuværende system er der en regel om, at en periode med supplerende dagpenge skal være fuldt opbrugt, før man kan genoptjene en ny. Denne regel videreføres ikke. | Anbefalingen skal analyseres nærmere, herunder skal der ses på digitalisering og registerbasering afvejet i forhold til følgende forhold:
|
Overskydende timer | Reglerne om, at overskydende timer skal afspadseres, før der kan udbetales dagpenge, afskaffes. | Ny model for overskydende timer skal – sammen med en ny model for supplerende dagpenge – holdes inden for aftalens samlede økonomi og strukturelle beskæftigelsesvirkning. |
Tilknytningskrav | Der indføres en måned uden ydelse ved ny-indplacering for personer, der i løbet af de seneste otte år har været på dagpenge i fulde fire år. Personen får i så fald kun en dagpengeperiode på et år og 11 måneder. FTF og LO tilsluttede sig ikke forslaget. | Følger anbefalingen. |
G-dage | Arbejdsgiveren skal betale dagpenge til den ledige de to første dage. Det kommer til at gælde alle ansættelser, også de helt kortvarige. | Følger anbefalingen. |
Modernisering – optjening af dagpengeret i indkomst | Dagpengeretten optjenes i indkomst, hvor op til 17.700 kr. kan tælle med hver måned. 12 gange dette beløb (212.400 kr.) berettiger til dagpenge. Kravet skal opfyldes, når beskæftigelseskontoen går i nul eller referenceperioden udløber. I dag optjenes dagpengeretten i timer (1.924 timer). | Følger anbefalingen. |
Digitalisering | Dagpengesystemet overgår fra et ugebaseret til et månedsbaseret system på baggrund af registerdata. Det betyder, at en større del af administrationen kan foregå automatisk. | Følger anbefalingen. |
Selvstændige og atypisk beskæftigede, fx freelancere og honorarmodtagere | Der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets parter. Arbejdsgruppen skal analysere følgende fire temaer og komme med anbefalinger:
Reglerne skal kunne træde i kraft samtidig med de øvrige ændringer af dagpengesystemet. | Følger anbefalingen. Anbefalingerne fra arbejdsgruppen må ikke indebære højere strukturel ledighed, lavere strukturel beskæftigelse, svækkelse af de strukturelle offentlige finanser eller den finanspolitiske holdbarhed. I aftalen angives der ikke en tidsramme for arbejdet. |