Debatindlæg

Besparelser på syge dagpengemodtagere ender i dyrt bureaukrati

Regeringen vil pålægge a-kasserne at bruge mindst 20 millioner kroner på ’systemændringer’, så de kan sætte sygemeldte ledige ned i dagpengesats. Besparelserne er mindre end 2,5 millioner kroner, og der drives klapjagt på syge, skriver Danske A-kassers direktør Verner Sand Kirk i dette indlæg, der har været bragt i Politiken

Mand der tager sig til hovedet

På trods af tilbagevendende skåltaler om behovet for gennemgribende forenklinger af dagpengesystemet er det kun gået én vej de sidste mange år: den forkerte.

Det lovforslag, som nu behandles om forringelse af dagpengene til dimittender og et dagpengetillæg til nogle grupper, er ingen undtagelse. Helt tosset er det i forhold til udmøntningen af de nærmere regler for satsnedsættelsen for dimittender, der bliver syge, inden de har fået dagpenge i tre måneder. 

Så skal vi nu ramme dem med en satsnedsættelse, mens de er syge! Selv om de jo er uarbejdsdygtige og derfor ikke i stand til at finde et arbejde i denne periode 
Verner Sand Kirk


Hvor princippet hidtil har været, at man overgår til sygedagpenge fra kommunen med den sats, man havde ved sygemeldingen, så vil man nu lave det sådan, at kommunen skal sætte satsen ned præcis, når der samlet er forbrugt 481 timers ydelse i dagpenge + sygedagpenge. 

I stedet for – som i dag – at give ledige, der bliver syge, den sats i sygedagpengesystemet, som de havde ret til i dagpengesystemet, den dag de blev syge som ledige og i hele den periode, de er syge, skal vi nu ramme dem med en satsnedsættelse, mens de er syge! Selv om de jo er uarbejdsdygtige og derfor ikke i stand til at finde et arbejde i denne periode. 

Det lyder måske som en mindre teknikalitet. Men sådan er det ikke.

Konsekvensen, som vi for døve ører har påpeget, er, at a-kasser og kommuner skal bygge et stort og komplekst nyt IT-system op til mange millioner kroner for at sætte nogle få ledige dimittender ned i sats i sygedagpengesystemet, hvis de bliver syge, mens de er ledige.

Ud fra tidligere erfaringer er mit bedste bud, at vi taler om en udgift til it-tilretning og omfattende udvikling af nye beregningsmetoder og dataudvekslinger på mindst 20 millioner kroner og måske endnu mere alene for a-kasserne. Dertil kommer store beløb for de kommunale udbetalingssystemer, der som noget nyt skal kunne spille sammen med a-kassernes systemer.  

200 syge ledige skal ned i sats

Men spares der så ikke til gengæld en masse penge ved at sætte sygedagpengesatserne ned, før de sygemeldte raskmeldes, og igen skal have arbejdsløshedsdagpenge i a-kassen?

Nej, det gør der ikke. For med den nuværende dimittendledighed vil kun cirka 200 personer årligt blive ramt af reglen. For de cirka 200 personer er den satsnedsættelse, vi i gennemsnit taler om, cirka 3.250 kr. pr. måned i den tid sygemeldingen varer. 

Det kan anslås, at ”besparelsen” ved at gennemføre satsnedsættelsen under sygdom vil være knap 2,5 millioner kroner årligt – altså omkring en tiendedel eller mindre af den udgift, der vil være til at lave nye systemer.

Men de syge kan jo ikke spille sig selv på banen ift. at få et job. Og i tillæg bruger de syge ledige, mens de er syge, endda af den et-årige dagpengeperiode
Verner Sand Kirk


Og de knap 2,5 millioner kroner forudsætter endda, at personer, der får forlænget sygedagpengeperioden ud over den normale periode på højest 26 uger, også skal sættes ned i sats. Og her taler vi om rundt regnet 50 ud af de 200 personer, det hele handler om.

De personer, der kan få forlænget sygedagpengeperioden, er typisk mennesker med langvarige alvorlige lidelser.  F.eks. kræftsyge. De bliver ramt af en satsnedsættelse, hvis formål angiveligt er at tilskynde raske og rørige dimittender til at komme hurtigere i arbejde. 

Men de syge kan jo ikke spille sig selv på banen ift. at få et job. Og i tillæg bruger de syge ledige, mens de er syge, endda af den et-årige dagpengeperiode, som i lovforslaget er sat ned fra to til et år for dimittender.

Vil forebygge ’uhensigtsmæssige tilskyndelser’

Beskæftigelsesministeriet begrunder satsnedsættelsen under sygdom med, at hvis man kan undgå satsnedsættelse ved at melde sig syg og trække sygeperioden i langdrag, så tilskyndes man til spekulation i det.  

Tror vi virkelig, at ledige hellere vil melde sig syge end gå på arbejde?
Verner Sand Kirk

Således står der direkte i ministeriets bemærkninger i det fremsatte lovforslag og i høringsnotatet til Danske A-kassers høringssvar: ”Hvis det bliver muligt at modtage den indledningsvise højere dimittendsats i længere tid ved overgang til sygedagpenge, vil det give nogle uhensigtsmæssige tilskyndelser”. 

Men er det virkelig sådan, vi vil se på ledige og syge mennesker? Tror vi virkelig, at ledige hellere vil melde sig syge end gå på arbejde? At syge hellere vil forblive syge end at melde sig raske og komme i arbejde? Alt sammen for at få bare lidt mere i dagpenge?  

Og mener man virkelig, at det betyder så meget, at der er fornuft i at bruge over 20 millioner kr. til IT m.v. for at spare under 2,5 millionr ved at sætte syge ned i sats?

Verner Sand Kirk, Danske A-kasser, Sort/hvid

Verner Sand Kirk

Direktør
46971701

Danske A-kasser i appel til forligspartierne

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristendemokraterne indgik i januar en aftale om en reformpakke for dansk økonomi, hvor man blandt andet vil nedsætte dagpengesatsen for dimittender.

Lovforslaget, der vedrører den nedsatte dimittendsats og altså også satsen for syge dimittender, er nu fremsat og er i øjeblikket under behandling i Folketinget. 

Inden lovforslaget blev fremsat, skrev Danske A-kasser et høringssvar med argumenter for ikke at sætte satsen ned for dimittenderne, mens de er i sygedagpengesystemet, og henvendte sig efterfølgende til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard om sagen. Ministeren fastholdt dog, at der skulle ske satsnedsættelse for syge dimittender. 

Danske A-kasser har derfor senest sendt et brev til samtlige forligspartier og opfordret dem til at bede beskæftigelsesministeren om at lade denne del af lovforslaget udgå gennem et ændringsforslag.

Forligspartierne har nu lovet at tage sagen op med ministeren.

Læs brevet til forligspartierne her (dette eksempel er brevet til SF)
 

Danske A-kassers høringssvar

Læs hele høringssvaret

Læs uddrag af høringssvaret:

...Det fremgår af lovforslaget, at der skal ske en nedsættelse af sygedagpengesatsen for en dimittend, der har forbrugt 481 timer i a-dagpengesystemet, mens pågældende er syg med sygedagpenge. 

Dette selv om satsnedsættelsen i a-dagpengesystemet har til formål at tilskynde ledige dimittender 
til at gå hurtigere i job, mens samme formål ikke bør gøre sig gældende over for sygemeldte dimittender i sygedagpengesystemet... 

...Danske A-kasser er stærkt kritiske over for den foreslåede model... 

For at understøtte modellen skal både a-kasser og kommuner opbygge helt nye systemer for at 
kunne sende oplysninger til hinanden om forskellige satser og om et forventet hhv. fiktivt forbrug i de  respektive ydelsessystemer, vel at mærke asynkrone oplysninger, da a-dagpenge udbetales i et 
månedssystem, mens sygedagpengene udbetales i et ugesystem forskudt fra månedssystemet. 

Herudover vil oplysninger skulle sendes om udbetalingsreguleringer og klagesager i begge systemer –
og der vil skulle ske vejledning af syge medlemmer, som hverken vil kunne gennemskue, hvorfor de 
får udbetalt a-dagpenge eller sygedagpenge med den sats, der udbetales. Hertil kommer, at nogle 
syge vil få en for lav sats, mens de er i sygedagpengesystemet, bl.a. på grund af omregning af 
forbruget fra a-dagpengetimer til hele sygedage i kommunerne mv.

Det er hverken rimeligt over for de syge medlemmer, eller over for a-kasserne og kommunerne.
Samtidig rammes medlemmerne helt vilkårligt – alt efter hvornår de bliver syge og skal over i 
sygedagpengesystemet...

...Danske A-kasser vil på den baggrund meget bestemt opfordre til, at modellen udgår af lovforslaget. 

Vi vil i stedet opfordre til, at sygedagpengene udbetales efter den gældende hovedregel – nemlig 
med den sats, som medlemmet på første dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget i 
arbejdsløshedsdagpenge...