DAK fuldender rundspørger fra A4 og NB:

DAK-analytiker: Vær varsom med de data, der bruges i den offentlige debat

20 ud af 20 a-kassechefer mener, at det er gået ’godt’ eller ’meget godt’, efter a-kasserne fra årsskiftet har overtaget ansvaret for at få egne ledige i job de første tre måneder. Det viser en rundspørge fra Danske A-kasser. ’Revolutionerende høj tilfredshed,’ siger DAK’s analytiker med et smil, fordi han mener, at resultatet først og fremmest viser, at man skal være utrolig varsom, når man laver rundspørger og undersøgelser, som skal bidrage til den offentlige debat

Hånd der holder et spejl

Danske A-kasser har nu fuldendt rundspørgerne fra A4 og NB ved at stille stort set de samme spørgsmål til a-kassecheferne, som jobcentercheferne fik fra de to medier.

Medierne A4 og NB udgav i februar og maj flere artikler om samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre i forbindelse med, at de første tre måneder af kontaktforløbet for ledige a-kassemedlemmer fra årsskiftet er flyttet fra kommunerne til a-kasserne.

En del af artiklerne beskrev bekymringer og rynkede bryn hos jobcentercheferne og havde overskrifter som denne: ’Hver anden jobcenterchef peger på udfordringer efter a-kassernes overtagelse af ledige’.

Disse artikler byggede på spørgeskemaer udsendt til chefer i jobcentrene, og et af resultaterne viste for eksempel, at kun 32,3 procent af de jobcenterchefer, der svarede, mente, at det er gået godt med, at a-kasserne har overtaget ansvaret for at få de ledige i job. Ingen mente, det er gået rigtig godt. 

Man kan sige, at vi nu har valgt at færdiggøre de rundspørger, som A4 og NB lavede, og så er det altså, at vi får det fuldstændig revolutionerende resultat.
Michel Klos

Jobcentrene er – ligesom a-kasserne – parter, der har interesse i ansvarsfordelingen. Derfor mener Michel Klos, der er analytiker i Danske A-kasser, at det er metodisk uhensigtsmæssigt fra mediernes side, at a-kasserne ikke også er blevet spurgt om erfaringerne med det nye kontaktforløb. 

DAK fuldender rundspørger

Det har brancheorganisationen nu rådet bod på ved selv at gennemføre et rundspørge til alle a-kassechefer, der har fået stort set de samme spørgsmål, som jobcentercheferne fik. 

Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at det går rigtig godt med det nye kontaktforløb ude i a-kasserne, og det er da også dejligt at få bekræftet i vores rundspørge her.
Michel Klos

20 ud af 21 adspurgte a-kasser har svaret. Det giver en svarprocent på 95,2 procent, som er betydelig højere end svarprocenten hos for eksempel NB, som modtog 33 svar på 149 udsendte spørgeskemaer til de 94 jobcentre. Det giver en svarprocent på 22. Det vil sige, at langt størstedelen af de adspurgte slet ikke har prioriteret at svare. 

Læs Danske A-kassers analyse: A-kassechefers syn på det nye kontaktforløb

”Man kan sige, at vi nu har valgt at færdiggøre de rundspørger, som A4 og NB lavede, og så er det altså, at vi får det fuldstændig revolutionerende resultat, at 100 procent af a-kassecheferne mener, at det går godt eller rigtig godt, efter de har fået mere ansvar fra jobcentrene,” siger Michel Klos, der er med på, at han kan lyde lidt provokerende, men understreger at pointen med den nye analyse fra Danske A-kasser er vigtig: 

”Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at det går rigtig godt med det nye kontaktforløb ude i a-kasserne, og det er da også dejligt at få bekræftet i vores rundspørge her. Men jeg mener faktisk, at resultaterne – både hos A4, NB og hos os selv – først og fremmest viser, at man skal være utrolig varsom, når man laver rundspørger og undersøgelser og ’producerer tal’, som skal bidrage til den offentlige debat. Det er simpelthen metodisk uhensigtsmæssigt kun at spørge én part i en sag. Særligt når sagen handler om, at den ene part har overtaget noget ansvar fra den anden part,” forklarer Michel Klos.

Graver grøfter dybere

For at understrege sin pointe fremhæver han to andre sammenlignelige resultater fra de forskellige rundspørger. Af Tabel 2 i analysen (se side 3) fremgår det, at 36 procent af de jobcenterchefer, der har svaret, mener, at den største udfordring for samarbejdet er manglende viden om den nye arbejdsfordeling mellem jobcenter og a-kasse hos a-kassemedarbejderne. 

Det ændrer ikke meget ved, at ingen af disse rundspørger kan bruges til ret meget andet end at grave grøfterne dybere.
Michel Klos

Det er der derimod ingen a-kassechefer, der mener. Hos a-kassecheferne er der til gengæld en næsten tilsvarende procentdel – 35 procent – der mener, at manglende viden om arbejdsfordelingen hos jobcentermedarbejderne er det største problem. 

”Så ses det vist ikke meget tydeligere, at man får svar, efter hvem man spørger og hvordan man spørger! Jeg er sikker på, at alle deltagere i vores rundspørger har svaret fuldstændig ærligt og nøgternt på spørgsmålene, men det ændrer ikke meget ved, at ingen af disse rundspørger kan bruges til ret meget andet end at grave grøfterne dybere mellem nogle parter, der skal samarbejde, og - som mig bekendt - heldigvis allerede har et glimrende samarbejde til gavn for de ledige,” siger Michel Klos, der håber, at den offentlige debat om fremtidens beskæftigelsessystem fremover vil være nuanceret og bygge på data, der er nuancerede:

”Nu hvor ekspertgruppen er kommet med dens anbefalinger, så er næste skridt jo, at politikerne skal blive enige om, hvordan beskæftigelsessystemet skal skrues sammen. Derfor ser vi ind i en tid, hvor alle parter fortsat vil positionere sig og forsøge at påvirke det endelige resultat. Jeg håber virkelig, at debatten, argumentationen og dokumentationen kommer til at være saglig og nuanceret”.