Ny kampagne

A-kasser er med til at skaffe 800 nye voksenlærlingeforløb

I en ny kampagne hjælper a-kasser ufaglærte ledige over 25 år i uddannelse. Det er ambitionen, at skaffe 800 nye voksenlærlingeforløb og på den måde bidrage til at løfte kompetenceniveauet.

Den 4. juni skydes en ny kampagne i gang af beskæftigelsesminister Mette Frederiksen. Kampagnens formål er, at der oprettes 800 voksenlærlingeforløb for ufaglærte ledige over 25 år. Det er Arbejdsmarkedsstyrelsen, beskæftigelsesregionerne og fire a-kasser, som står bag initiativet.

Kampagnen løber over en periode på 15 måneder frem til september 2013. Kampagnen gennemføres gennem a-kasserne, da man netop her har en god kontakt med de ledige ufaglærte. Det er a-kasserne fra 3F, HK, Metal og DANA

Kampagnen vil løfte kompetenceniveauet, og de ufaglærte vil stå meget stærkere med en faglig erhvervsuddannelse
Gitte Aabye, AK-Samvirke

 

Et godt initiativ og et stærkt kompetenceløft

Ifølge konsulent i AK-Samvirke, Gitte Aabye, er det et rigtig godt initiativ, som AK-Samvirke og a-kasserne bakker op om:

”Selvom det kun er fire a-kasser, der er med i kampagnen, bakker a-kasserne generelt op om projektet. Det gør de, fordi kampagnen vil løfte kompetenceniveauet, og de ufaglærte vil stå meget stærkere med en faglig erhvervsuddannelse,” understreger Gitte Aabye og fortsætter:

”Det er første gang a-kasserne bliver inddraget i et projekt som dette. Det er vi meget tilfredse med, da vi mener, at a-kasserne er de rigtige til at løfte en opgave som denne.”

En finansiel håndsrækning

Kampagnen ligger i forlængelse med regeringens ungeudspil i finansloven, hvor det blev vedtaget, at beskæftigelsesregionerne skal øge fokus på voksenlærlingeordningen.

Ambitionen med kampagnen er at få flere ufaglærte til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Derfor gives der også en finansiel håndsrækning ved at de ufaglærte ledige får mindstelønnen inden for deres faglige område under hele voksenlærlingeforløbet.

Emne