Nye uddannelser til a-kassemedarbejdere
Nu kan a-kassemedarbejdere tage skræddersyede uddannelsesforløb i kommunikation og virksomhedssamarbejde. Uddannelserne udbydes af Københavns Professionshøjskole og er udviklet i samarbejde med Danske A-kasser
Fra 1. januar har a-kasserne overtaget ansvaret for kontaktforløbet for egne ledige i de første tre måneder. Det vil sige, at a-kasserne nu skal hjælpe egne ledige med at finde job. Ligesom a-kasserne kan hjælpe arbejdsgiverne med rekruttering og jobformidling af ledige medlemmer.
Det er ikke ukendt terræn for a-kasserne, da der også tidligere er sket masser af jobformidling og virksomhedsservice i branchen.
Og nu kan a-kassemedarbejderne ovenikøbet få nye redskaber i værktøjskassen og slebet de gamle på to nye uddannelsesforløb på Københavns Professionshøjskole. Forløbene, der udbydes som en del af både akademi- og diplomuddannelse i beskæftigelse, er udarbejdet i samarbejde med Danske A-kasser og a-kasserne.
Akademiuddannelsen og diplomuddannelsen i beskæftigelse er begge kompetencegivende videreuddannelser. A-kassemedarbejdere kan frit vælge at tage et eller begge forløb.
Start i april
Uddannelsesforløbet i ’Kommunikation, motivation og vejledning i beskæftigelsesindsatsen’ begynder allerede i april i år, og der er tilmeldingsfrist den 12. marts. Du kan læse mere og tilmelde dig her
Forløbet ’Virksomhedssamarbejde i beskæftigelsesindsatsen’ starter første gang i efteråret, og der er tilmeldingsfrist i august. Du kan læse mere her
Tæt samarbejde med branchen
Ideen til de nye uddannelsesforløb opstod hos Københavns Professionshøjskole, der i den forbindelse henvendte sig til Danske A-kasser. Siden har de to parter været i dialog for blandt andet at få afdækket behovene i branchen.
A-kasserne har også været involveret for at sikre, at uddannelsesforløbene kommer til at indeholde lige præcis det, som medarbejderne har brug for. Den forventningsafstemning skete ved et dialogmøde på Københavns Professionshøjskole den 9. februar i år, hvor repræsentanter fra a-kasserne kunne komme med kommentarer og ønsker til forløbene.
Her blev der for eksempel spurgt ind til fleksibiliteten i den geografiske afholdelse af undervisningen, da der jo er a-kassemedarbejdere over hele landet.
Her var meldingen fra videreuddannelsesleder Tina Nielsen fra Københavns Professionshøjskole, at skolen har mulighed for at udbyde uddannelsesforløbene over hele landet, og at der også kan oprettes hold udelukkende med deltagere fra én a-kasse – eller et par stykker, hvis nogen vil slå sig sammen lokalt.
”Vi er fleksible og flytter os gerne,” sagde Tina Nielsen, der også understregede, at hun og hendes kollegaer ser meget frem til, at uddannelsesforløbene går i gang:
”Vi synes simpelthen, at det er et megaspændende samarbejde, vi har gang i med at få udviklet jeres branche til ’A-kasserne 2.0.’ Vi glæder os både til at gøre jer endnu dygtigere, og til at starte nogle forløb, som I kan bruge både til yderligere opkvalificering af allerede dygtige medarbejdere og til onboarding af nye medarbejdere til branchen”.
Fedt med højt niveau
De a-kasserepræsentanter, der deltog på mødet, gav også udtryk for, at de så frem til samarbejdet. Afdelings- og beskæftigelseschef Conny Helgesen Hass fra Krifa sagde:
”Jeg synes, det er ret godt ramt af professionshøjskolen. Vores karrierevejledere har en coachuddannelse, og det er aldrig skidt at få genbesøgt redskaberne og få nogle nye. Og så er det fedt, at uddannelserne er på så højt et niveau,” sagde hun på dialogmødet.
Verner Sand Kirk, direktør i Danske A-kasser, deltog også i dialogmødet. Han mener, at professionshøjskolen har fået udviklet to meget relevante forløb:
”Dem vil jeg gerne anbefale a-kasserne at bruge, og forløbene er blevet endnu mere relevante efter, at a-kasserne har overtaget ansvaret for kontaktforløbet med de ledige i de første tre måneder”.