Nyhed

Nye regler for selvbooking er urimelige

Jobcentrene risikerer at straffe ledige unødigt og urimeligt, hvis de ikke får booket tid til samtale. A-kasserne er bekymrede.

Ung mand med hat ved computer

Fra den 4. april i år skal ledige selv booke tid, når de skal til samtale i jobcentret. Sådan har ledige i de fleste a-kasser kunnet gøre i flere år, og det har været en service, som medlemmerne har været glade for, når de selv kan bestemme tid for samtalen.

Men det, der har været tænkt som en fornuftig og naturlig medlemsservice i a-kasserne, risikerer nu at blive til et straffesystem, hvis det bliver indført, som Beskæftigelsesministeriet har besluttet. Sagen er nemlig, at hvis den ledige ikke får booket en tid til samtale, bliver han eller hun afmeldt og dermed trukket i dagpenge. Uanset hvad grunden er.

Forklæder en straf som en service

En rapport fra 2015 om a-kassernes digitaliseringsgrad viser, at 17 ud af 22 undersøgte a-kasser har en selvbookingsløsning. En service som medlemmerne bruger og er glade for. Derfor ærgrer det formand for AK-Samvirke Torben Poulsen, at der bliver lagt et straffeelement ind i det, der ved første øjekast ser ud som en service:

”Jeg synes, det er ærgerligt, at selvbooking, som er tænkt som en service, i virkeligheden ender med at blive til en trussel og en straf for de ledige. Man glemmer i mine øjne, at ledige har vidt forskellige forudsætninger. Der er selvfølgelig mange, som er fuldstændig fortrolige med IT og webløsninger. Men vi ved også fra a-kasserne, at der er en gruppe medlemmer, som ikke har den fortrolighed, og som hver måned skal have hjælp til at udfylde f.eks. dagpengekortet på nettet. Det er dem, man straffer, og det er helt uacceptabelt,” pointerer Torben Poulsen.

Unfair over for de ledige og jobcentre

Der er endnu meget få kommuner, der tilbyder ledige selvbooking. AK-Samvirke er derfor bekymret for, om det kan lykkes at få jobcentrene at få organiseret selvbooking og sikret, at der er kapacitet mv. med den meget korte tidsfrist som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har fastsat:

”Jeg synes ikke, det er fair overfor hverken de ledige eller kommunerne. De rammer, som nu bliver lagt ned over jobcentrene, gør det meget svært for dem. I a-kasserne har vi god erfaring med selvbooking. Vi ved, at det tager tid at få fuldt implementeret – for alle parter. Det kræver f.eks., at jobcentrene har sikret nok tider at vælge imellem, og ikke mindst skal de ledige også blive fortrolige med det digitale bookingsystem. Det tager tid, og derfor er det helt urimeligt, at man som ledig allerede fra april bliver straffet, hvis man bliver afmeldt som ledig, fordi man ikke får booket en tid eller der ikke er en tid at booke,” slår Torben Poulsen fast.

Drop straffen

Ifølge reglerne om obligatorisk selvbooking skal det være muligt for de ledige at booke en samtaletid ind til dagen før samtalen. Det er ikke fair, at a-kasserne er nødsaget til at trække ledige i dagpenge – f.eks. hvis der ikke er flere samtaletider tilbage i jobcentret:

”Det er uacceptabelt, og det skal selvfølgelig ændres, hvilket lønmodtagerorganisationerne allerede har gjort styrelsen opmærksom på i et høringssvar, ”siger Torben Poulsen og fortsætter:

”Helt principielt bør dette straffesystem afskaffes. Fra a-kassernes side foreslår vi, at hvis den ledige ikke selv har booket en tid inden for en tidsfrist, bliver der automatisk booket en tid hvor den ledige skal til samtale. Det er efter min opfattelse sund fornuft, og vi straffer ikke de ledige urimeligt og unødigt hårdt for en forseelse. Vel og mærke en forseelse, som de kan være uden skyld i. F.eks. fordi der ikke er ledige tider at booke, eller hvis IT’en svigter,” siger Torben Poulsen.

Karen Louise Riis, Danske A-kasser, Sort/Hvid

Karen Louise Riis

Vicedirektør
46 971 702