Digital kommunikation

Bedre digital kommunikation skal minimere tidsspild

Et nyt projekt skal gøre den digitale kommunikation mellem kommuner og a-kasser bedre. Fem anbefalinger skal reducere uhensigtsmæssigheder og mangler, når der udveksles data. AK-Samvirke og KL deltager i styregruppen.

Kvinde med megafon

Når a-kasserne sender underretningspligtige hændelser til jobcenteret, kan medarbejderen i jobcenteret nogle gange ikke se de bemærkninger, a-kassen har påført hændelsen. Konsekvensen er, at der skal gang i telefon eller mail for at få opklaret, hvad bemærkningerne er – og det tager tid.

Det er et af mange eksempler på, at den digitale kommunikation mellem a-kasser og jobcentre kan gøres bedre, end den er i dag. Det er f.eks., når jobcentrene skal orienteres om a-kassemedlemmernes indplaceringsstatus eller om underretningspligtige hændelser.

Kig på lovgivning før it-løsninger

AK-Samvirke deltager sammen med KL i et projekt, som skal analysere behovet for at gøre den digitale kommunikation mellem a-kasser og kommuner bedre.

Det er der kommet en ny rapport, som analyserer den digitale kommunikation mellem a-kasser og jobcentrene, ud af.

”Fungerer den digitale kommunikation, sparer man tid, fordi det nedsætter behovet for, at man bliver nødt til at følge op på telefon eller mail, hvis der er oplysninger, som ikke er med, eller som ikke er tydelige nok,” siger Helmer Baadsgaard, souschef i AK-Samvirke og pointerer:

”Når det er sagt, er det vores holdning i AK-Samvirke, at man også skal kigge på lovgivningen, så den bliver gjort mere egnet til de digitale løsninger.”

I løbet af dette efterår mødes projektstyregruppen for at fastlægge hvilke initiativer, som skal sættes i gang på baggrund af anbefalingerne.

Fem anbefalinger

Rapporten anbefaler:

1 Etablér tidstro og tilgængelige data
IT-understøttelse i jobcentrene, som skaber opdaterede og tilgængelige informationer om den lediges status – f.eks. når det gælder data om indplaceringer og ophørsdatoer fra a-kasserne.

2 Vision og strategi
Skab sammenhængende it-understøttelse gennem fælles og forpligtende vision og strategi.

3 Mere it-understøttelse
Lav en løbende opsamling og koordinering af jobcentrenes it-behov og skab dialog med kommunale leverandører ift. hvilke funktionaliteter, der er brug for.

4 Lav best practicevejledninger
Lav en praksisundersøgelse i jobcentrene, som kan resultere i best practicevejledninger om udnyttelse af de kommunale systemer.

5 Tjek lovgivningen
Analysér sammenhængen mellem lovkrav i jobcentre og a-kassers sagsbehandlinger. Det skaber uhensigtsmæssig afhængighed mellem a-kasse og jobcenter.

 

 

Karen Louise Riis, Danske A-kasser, Sort/Hvid

Karen Louise Riis

Vicedirektør
46 971 702