Succeskampagne

A-kasser skaffer 1.000 ledige i voksenlære

Over 1.000 ledige er siden sommeren 2012 kommet i voksenlære. Det er resultatet af en landsdækkende kampagne, som fire a-kasser, AK-Samvirke og beskæftigelsesregionerne har stået bag.

Ung mand i blå trøje

Skaf 800 voksenlærlingepladser. Det var den klare opgave for fire a-kasser i en landsdækkende kampagne, som skulle flytte ledige fra at være ufaglærte til at være faglærte.

Kampagnen ”Bliv klædt på”, som blev sat i gang i sommeren 2012, er nu afsluttet med stor succes, og a-kasserne har i kampagneperioden skaffet 1.026 voksenlærlingepladser. Heraf er de 76 pladser på GVU.

A-kasse: Fantastisk at gøre en forskel
Kampagnen var en del af regeringens ungeudspil til Finansloven for 2012, og bag den stod fire a-kasser, AK-Samvirke og fire beskæftigelsesregioner. De fire a-kasser er HK, 3F, DANA og Dansk Metal.

I HK’s A-kasse er glæden stor over at have hjulpet så mange ledige medlemmer til at få papir på deres kompetencer og dermed større chancer for at komme i ordinær beskæftigelse igen:

”Det er fantastisk at kunne gøre en forskel for de ledige, som ikke har et svendebrev, men som nu får en voksenlæreplads. Vi gjorde fra starten af kampagnen til et decentralt projekt og har brugt vores lokale afdelinger og tillidsrepræsentanter ude på arbejdspladserne til at være i løbende dialog med virksomhederne. Det har været hårdt arbejde, men vi kan jo se, at det nu har båret frugt,” siger Bo Gatzwiller, direktør i HK’s A-kasse.

Kender ledige medlemmer godt
Formand for AK-Samvirke, Morten Kaspersen, er glad for resultatet, og pointerer, at det ikke er en fremmed opgave for a-kasserne at hjælpe ledige videre:

”Når a-kasserne kan skaffe over 1.000 voksenlærlingepladser viser det, at de både har tæt kontakt til virksomhederne, og at de kender deres ledige medlemmer godt,” siger Morten Kaspersen og fortsætter:

”Jeg er rigtig stolt over, at a-kassernes gør et så godt og vigtigt stykke arbejde overfor de ledige medlemmer. Men jeg er på samme tid heller ikke så overrasket over, at det er lykkes at komme i mål med kampagnen. Det jo ikke er en fremmed opgave for a-kasserne at hjælpe ledige i job igen – tværtimod.”

Beskæftigelsesregioner: Ikke bare om uddannelse for uddannelsens skyld
Karl Schmidt, regionsdirektør i Beskæftigelsesregion Syddanmark, siger i en kommentar til kampagnen:

”Voksenlærlingekampagnen handlede ikke bare om uddannelse for uddannelsens skyld. Den handlede helt pragmatisk om at lade folk få den opkvalificering, de har brug for, papir på kompetencerne og sikkerhed for fremtiden. Vi skal også fremadrettet have fokus på at få ledige til at gennemføre en voksenlærlingeuddannelse. Der er derfor brug for, at både jobcentre og a-kasser bruger mulighederne målrettet.”