Samarbejde

A-kasser og jobcentre er samarbejdspartnere - ikke konkurrenter

Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre er ikke en konkurrence om at få flest opgaver. Det er derimod et samarbejde, som skal resultere i, at flere ledige kommer i job hurtigere, mener AK-Samvirkes formand, Morten Kaspersen.

Der er desværre opstået en myte om, at a-kasserne helst vil slås med jobcentrene om indsatsen for de ledige. Det, a-kasserne rent faktisk ønsker, er derimod en mere fornuftig arbejdsdeling og indsats, hvor hver part bidrager med det, de er bedst til.

Vi ønsker, at vi får afskaffet det store spild, der er ved, at de ledige løbende går til samtaler, der stort set har samme indhold i både a-kasse og jobcenter.

Udgangspunktet er, at a-kasserne er medlemsforeninger, der hjælper og vejleder de ledige, så de kan komme i arbejde igen eller få en relevant uddannelse. Jobcentrene er myndigheder, der kan og skal iværksætte aktive tilbud om jobforløb eller opkvalificering for dem, der har været ledige i længere tid, eller er i risiko for at blive langtidsledige.

Udgangspunkt i den enkelte

A-kasserne arbejder systematisk med at kvalitetsudvikle vejledning, motivation og coaching af de ledige, så det bedre matcher deres ønsker og behov. Det er det omfattende udviklingsforsøg "Den gode samtale" et fremragende eksempel på.

Udgangspunktet er meget enkelt: Hvis vi tror på, at de ledige faktisk gerne vil arbejde, skal vi så gøre som hidtil med standardsamtaler og oplæsning af rådighedsregler og trusler? Nej, selvfølgelig ikke!

Derimod skal vi have tilbud om forskellige former for samtaler og vejledningstilbud, man kan vælge imellem og booke via nettet, så vi tager udgangspunkt i den enkeltes behov og ikke i systemets. Det handler "Den gode samtale” om, og tilbagemeldingerne tyder på, at det er den rigtige vej at gå.

Bypass-mulighed

Langt de fleste ledige skal "blot" have den rigtige vejledning og støtte til at finde et nyt job. De fejler faktisk ikke andet, end de har mistet deres arbejde og gerne vil have et nyt. Indsatsen i denne søgeperiode er det mest fornuftigt, at a-kasserne løfter.

Viser det sig så, at folk alligevel er ledige i længere tid – eller hvis de har andre problemer end ledighed – ja, så er der brug for at iværksætte ret og pligt til et fornuftigt aktivt tilbud, som jobcentret har ansvaret for at etablere. Men gerne med udgangspunkt i den afklaring og vejledning, der er foregået i a-kassen.

Hvis a-kassen allerede ved første samtale kan se, at den enkelte har særlige problemer eller manglende kvalifikationer i forhold til af komme i arbejde igen, så bør der være en bypass-mulighed, så vedkommende kan visiteres til et tidligt tilbud i jobcentret.

Lær og lav noget nyttigt

De aktiveringstilbud, vi har set med alt for mange pipfuglekurser og spaghettitårne, skal erstattes af aktive tilbud, hvor man lærer noget nyttigt eller laver noget nyttigt.

A-kasser og jobcentre er i sådan en model ikke konkurrenter, men samarbejdspartnere, der tilsammen kan hjælpe de ledige bedre og hurtigere end i dag. De forsøg, der har været med samarbejdsmodeller i bl.a. København, viser, at det er den rette vej at gå.

Lad os få hele landet med, så alle ledige slipper for at spilde deres tid og bliver hjulpet bedre til at komme i job igen.