Evaluering

A-kasserne forbedrer indsatsen i København

En ny evaluering af partnerskabsaftalen mellem Københavns Kommune og 14 a-kasser viser, at a-kassernes indsats over for de ledige bliver bedre og bedre.

Københavns kanal ved aftentide

A-kasserne leverer en indsats af høj kvalitet. Det slår en ny evaluering af det partnerskab Københavns Kommune og 14 a-kasser indgik for tre år siden fast. Evalueringen dækker fra 2. halvår 2013 til 1. halvår 2014.

Tidligere har de ledige skullet til stort set den samme type samtale både i a-kasser og jobcentre efter tre måneder. Partnerskabet indebærer, at tre-månedernes samtalerne alene skal afholdes i a-kasserne.

Den overordnede konklusion i evalueringen er, at andelen, der kommer hurtigt i job, ikke forringes af, at tre-måneders samtalerne alene skal holdes i a-kasserne. Evalueringen viser også, hvor tilfredse de ledige er med indholdet i jobsamtalerne og den faglige rådgivning. Her viser tallene, at er der markante forskelle på a-kasser og jobcentre.

Højere tilfredshed med a-kasserne

Hvor 54 procent af de ledige er tilfredse med indholdet samtalerne i a-kasserne, er 43 procent tilfredse med de tilsvarende samtaler i jobcentret. Den samme forskel ses, når de ledige vurderer kvaliteten af den faglige rådgivning og udbyttet af samtalen. Her er 47 procent tilfredse med a-kasserne, hvor kun 37 procent er tilfredse med jobcentrene.

”Evalueringen viser, hvad vi hele tiden har vidst. De ledige synes, at de får en mere kompetent og målrettet vejledning i a-kasserne,” siger Torben Poulsen, formand for AK-Samvirke, og pointerer:

”Men jeg er samtidig tilfreds med, at jobcentrene – ligesom a-kasserne - på mange områder er blevet bedre. Det er helt centralt, at både a-kasserne og jobcentrene leverer en indsats af høj kvalitet i de tilbud og den vejledning, der hjælper de ledige hurtigt i job igen.”

Advarer mod overfortolkning

Evalueringen viser, at a-kasserne har forbedret indsatsen i forhold til ”afgangsraten”, der i evalueringen er defineret som andelen af ledige, der er selvforsørgende efter seks måneder.

Her viser evalueringen, at andelen af selvforsørgende fra a-kasserne er steget fra 56 til 59 procent. Det er en stigning på tre procentpoint. Dermed er a-kasserne på niveau med de otte kommuner, evalueringen sammenligner indsatsen i København med. Her er i gennemsnit 62 procent selvforsørgende efter seks måneders ledighed.

Torben Poulsen advarer dog om at overfortolke tallene. Han peger på, at evalueringen siger mest om der sker noget negativt ved at droppe samtalen efter tre måneder i jobcentret.

”Det sagt, så kan vi jo se, at a-kasserne er mindst ligeså gode som jobcentrene til at vejlede de ledige i den første tid. Det er jeg glad for, fordi det viser, at det er en gevinst for alle, at de ledige kun behøver at komme i a-kassen i den første tid, de er ledige. Derfor er det også helt rigtigt, at regeringen i udspillet til beskæftigelsesreformen, giver a-kasserne ansvaret for de ledige i de første seks måneder.” siger Torben Poulsen.