Nyt notat

Tusindvis af opkald om dagen

Den 4. maj var der 151.242 tilmeldte dagpengemodtagere på Jobnet, og under coronakrisen har a-kasserne samlet set fået 39 procent flere ledige. Det viser et nyt notat fra Danske A-kasser, der giver det fulde overblik over udviklingen i ledigheden for a-kassemedlemmer under coronakrisen. I notatet gennemgås også udviklingen for de enkelte a-kasser

Mobiltelefon og papirer

Hele otte a-kasser har under coronakrisen haft en stigning i ledigheden på over 50 procent, mens de tre a-kasser, der har oplevet den største nominelle stigning i ledigheden, er 3F A-kasse, Kristelig A-kasse og Det Faglige Hus A-kasse. Det viser et nyt notat fra Danske A-kasser:

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

En stor del af medlemsskaren i de a-kasser, der i øjeblikket er hårdt ramt, er blandt andet kendetegnet ved at have ingen eller korte opsigelsesvarsler og være ansat i den private sektor. Det betyder, at de hurtigt ses i ledighedsstatistikken, efter de er opsagt. Og i a-kasser med flest privatansatte er der også flere med større risiko for at blive opsagt, da det næsten udelukkende er den private sektor, der er berørt af krisen ift opsigelser. 

Tusindvis af opkald om dagen
Medlemschef Marianne Ehlers fra Kristelig A-kasse fortæller, at de i marts oplevede en 250 procents stigning i antallet af nye ledige i forhold til samme måned sidste år.

”Da landet lukkede ned i marts, så vi en meget voldsom stigning i ledigheden næsten fra den ene dag til den anden. Det ramte særligt de timelønnede og de ufaglærte i fx rengørings- samt og hotel- og restaurationsbranchen, som kan sendes hjem med kort eller uden varsel. Andre, der blev ramt, var ufaglærte i virksomheder, der lukkede ned i stedet for at benytte sig af lønkompensationsordningerne. Der var pludselig rigtig, rigtig mange medlemmer, som vi skulle hjælpe bedst muligt i en helt ny situation. På nogle dage i marts fik vi mellem 5000 og 7000 opringninger fra medlemmer, som var blevet ramt,” siger Marianne Ehlers.

Et helt nyt arbejdsmarked
I 3F’s A-kasse oplevede de også en meget voldsom udvikling i ledigheden næsten fra den ene dag til den anden, forklarer forretningsfører Eva Obdrup, der forudser en krise, der vil vare længe og komme i faser.

”Første fase eller bølge kom jo med nedlukningen af landet, hvor særligt de ansatte på cafeer, hoteller, restauranter og i turistbranchen blev sagt op. Rigtig mange arbejdspladser i fx virksomheder og i lufthavne blev heldigvis reddet af de vigtige lønkompensationsordninger, som hurtigt blev etableret. Men nu er bekymringen jo, hvad der sker på den anden side af ordningerne. Der er nogle brancher, der aldrig bliver sig selv igen eller i hvert fald vil være forandrede i flere år fremover: fx luftfartsbranchen og hele turistbranchen. Og det skal vi være klar til at tackle,” siger Eva Obdrup, der peger på, at der skal sættes turbo på omskoling og efteruddannelse med henblik på brancheskift.

”Der er brug for investeringer til uddannelse og omskoling af vores ledige, og i a-kasserne skal vi hjælpe medlemmerne til at blive klar til ikke bare et andet job, men et job i en helt anden branche. Til det får vi brug for redskaber som mere fleksibel jobrotation, flere voksenlærlingepladser, seks ugers jobrettet uddannelse uden karens og i virkeligheden også med mulighed for mere uddannelse end de seks uger. Vi skal simpelthen forberede os på et arbejdsmarked, der ser helt anderledes ud for mange af vores medlemmer”.

Glidende overgang
I Kristelig A-kasse håber Marianne Ehlers på, at der kan laves en glidende overgang for a-kasserne, når samfundet lukker op igen. 

”Jeg håber på, at der ikke skal være fuld kraft på kravene til CV-samtaler mv fra første dag, for så vil vi altså stå med tusindvis af samtaler, som vi skal holde med de ledige på én gang. Og vi har skam holdt samtaler med dem her under krisen. Vi har holdt samtaler virtuelt med alle, der har været interesserede – og det er mange. Nok omkring tre fjerdedele. Samtalerne har naturligvis haft et andet indhold end ellers. De har drejet sig mere om at inspirere og motivere. Jeg synes også godt, at der kan lempes lidt på kravene til de ledige. Fx hvor mange job de skal søge, for der er altså færre job lige nu, og der er mange flere om dem. Derudover håber jeg, at vi fortsat må bruge digitale løsninger såsom onlinesamtaler med medlemmerne – på den måde kan vi også komme hurtigere i gang med at hjælpe de ledige, når hele samfundet lukker mere op”.

Verner Sand Kirk, Danske A-kasser, Sort/hvid

Verner Sand Kirk

Direktør
46971701