Medlemmerne er i gode hænder hos a-kasserne
Nye tal viser, at færre og færre klager over a-kassernes afgørelser. A-kasserne træffer de rigtige afgørelser i langt, langt de fleste tilfælde.
To gange om året udgiver Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring (CKA) en statistik, som viser udviklingen i antallet af sager, hvor a-kassemedlemmer har klaget over en afgørelse fra deres a-kasse.
Den nyeste halvårsstatistik fra 2015 viser, at antallet af klagesager er faldende og faktisk har været det siden 2013. Hvor der i 2013 var 3.388 sager, har der i første halvår af 2015 kun været 1.512 sager. Det svarer til godt 3.000 sager, hvis man fremskriver tallene for hele 2015.
Tallene skal i øvrigt ses i forhold til, at a-kasserne i første halvår af 2015 udbetalte ca. 8,8 mia. kr. i dagpenge og 7,4 mia. i efterløn til over 360.000 medlemmer.
A-kasserne træffer rigtige afgørelser
Tallene viser, at a-kasserne fortsat træffer rigtige afgørelser i sagerne. Det kan f.eks. være, om et medlem har ret til dagpenge eller ej. Selvom antallet af indviklede sager er stigende, er antallet af sager, hvor CKA ændrer a-kassernes afgørelser, svagt faldende. AK-Samvirkes formand er tilfreds med udviklingen:
”Det bekræfter det billede, vi selv har. A-kasserne træffer de rigtige afgørelser i langt, langt de fleste tilfælde. Også selvom det ofte kan være komplekse sager i komplekse regelsæt, a-kasserne behandler. Derfor er jeg meget tilfreds med, at a-kasserne løser deres opgaver så godt, som de gør,” siger Torben Poulsen og fortsætter:
”Det vidner om, at a-kasserne er meget professionelle og har kompetencerne til at behandle de enkelte sager i overensstemmelse med reglerne. Faktisk er det kun 1 ud 100 ledighedsberørte, der klager over a-kassernes afgørelser, og af dem der klager, er det kun ca. hver tiende, der får ændret a-kassens afgørelse i CKA. Når man så tager med i vurderingen, at vi har med mennesker at gøre, tror jeg ikke på, at man kan gøre det meget bedre end a-kasserne.”