Den Gode Samtale

Høj medlemstilfredshed med gode samtaler

Forsøgsprojektet Den Gode Samtale betyder markant flere medlemmer, som er glade for deres samtaler med a-kassen. Det viser tilfredshedsmålingerne fra nogle af de a-kasser, som er med i forsøget.

Kvinder ved computer

Otte a-kasser har i et år fået friere tøjler af Arbejdsmarkedsstyrelsen. Det betyder, at a-kassernes ledige medlemmer slipper for standardiserede samtaler, og i stedet selv er med til at bestemme samtalernes form og indhold.

Forsøget gik i gang i marts, men allerede nu ser de nye, frie rammer ud til at have stor betydning. I hvert fald viser flere af a-kassernes tilfredshedsmålinger, at medlemmerne er svært tilfredse med, at de nu selv kan tage styring og ansvar for deres egen situation.

Vigtigt at medlemmerne selv kan vælge

Det gør bl.a. AAK's målinger. Over 87 procent af a-kassens ledige medlemmer er tilfredse eller meget tilfredse med a-kassens samtaler, og at de både får konkrete redskaber og ny motivation gennem de tilbud, som de vælger.

Projektleder i AAK, Søren Krog, glæder sig over, at Den Gode Samtale afføder, atså mange medlemmer synes, de får noget ud af samtalerne. Han mener, at ejerskabet for jobsøgningen er tilbage hos medlemmerne:

”Derfor skal man heller ikke undervurdere vigtigheden af, at medlemmerne selv kan vælge hvilke af vores tilbud, de vil bruge. Det gør en enorm forskel frem for at blive påduttet ét bestemt tilbud. Vores tilfredshedsundersøgelse viser, at de fleste medlemmer nu oplever, at de både får konkrete redskaber, en ny motivation og et fornyet håb gennem de tilbud, som de vælger,” fortæller Søren Krog og understreger:

”Vi har i forvejen arbejdet i den retning, som Den Gode Samtale går i. På baggrund af de resultater, vi har opnået, kan vi ikke forestille os andet, end at forsøget bliver gjort permanent. Det giver i hvert fald ingen mening at gå tilbage til det gamle.”

93 pct. kan lide samtalerne

Det kan chefkonsulent Karina Balling i IAK heller ikke forestille sig. Alene det, at IAK har oplevet en stigning fra 25 til 65 procent af de medlemmer, som er meget tilfredse med deres samtale, taler for, at tillid skal erstatte kontrol. I alt er 93 procent tilfredse eller meget tilfredse med samtalerne.

”Beskæftigelsesindsatsen skal tage udgangspunkt i kvalificeret service – ikke kontrol. Med Den Gode Samtale er udgangspunktet tilliden til de ledige samtidig med, at vi stadig bevarer kontrollen – det er bare ikke den, som er i fokus,” siger Karina Balling og peger på den vigtigste ændring i forhold til tidligere:

”Det er det frie valg. Det betyder, at de ledige får ejerskab, og at tilbuddene bliver tilpasset deres situation. Den tillid og den respekt, der ligger i de signaler, betyder rigtig meget, når man er i en stresset situation.”

Medlemmerne vil have job- og karriererådgivning

Anders Tybjerg er kommunikationschef i FTF-A. Han bekræfter, at man også i FTF-A har oplevet en bemærkelsesværdig stigning i medlemmernes tilfredshed med samtalerne. Han oplyser, at næsten 9 ud af 10 medlemmer er tilfredse eller meget tilfredse, hvilket er en stor stigning i forhold til tidligere:

”Det er et udtryk for, at vi i dag kan lave målrettede forløb ud fra, hvor man er i sit ledighedsforløb,” siger Anders Tybjerg og uddyber:

”Hvis man er nyledig har vi mest fokus på cv og ansøgninger, og hvis man har været ledig i lang tid, kan vi hjælpe med, hvordan man skal håndtere den stress, der er forbundet med ikke at kunne få et job. Under alle omstændigheder har Den Gode Samtale skubbet yderligere til, at vi ikke bare administrerer myndighedsopgaver men i langt højere grad beskæftiger os med job- og karriererådgivning – og det kvitterer medlemmerne altså for”.

Emne