Virksomhedsservice

HK JobBørs har travlt med at matche arbejdsgivere og medlemmer

HK JobBørs er en landsdækkende, gratis service for arbejdsgivere, der har brug for medarbejdere. 10 kollegaer dækker hele landet, og de har travlt. Administrationsselskabet DAB er en af de arbejdsgivere, der med succes har brugt JobBørsen. Indtil videre har DAB ansat syv medarbejdere med hjælp fra HK

Sabrina og Birgül fra DAB ved computer

Sabrina Kjær Hansen (tv), teamchef hos DAB, har benyttet sig af HK JobBørs syv gange på det seneste år. En af de medarbejdere, som DAB har ansat via JobBørsen, er Birgül Ökmen (th), der begyndte som vikar, men nu er fastansat som boligrådgiver i DAB.

”Det er jo både en virksomhedsservice og medlemspleje. For vi hjælper arbejdsgiverne, og så skaffer vi vores medlemmer i job.”

Sådan siger Marianne Jensen, som er rekrutteringskonsulent i HK Hovedstadens JobBørs. JobBørsen har eksisteret siden 2014, og i år er der tilført ekstra ressourcer, så der kan skrues yderligere op for indsatsen. 

”Så vi har rigtig travlt. Der bliver forventet meget af os, og jeg kan heldigvis sige, at vi leverer. Vi finder medarbejdere til både faste stillinger og længerevarende vikariater,” understreger Marianne Jensen.

HK JobBørs er landsdækkende og betjenes af i alt 10 kollegaer. Som udgangspunkt passer medarbejderne hver deres område af landet, men koordinerer også på tværs. Blandt andet fordi der er arbejdsgivere, som administrationsselskabet DAB, der har kontorer på tværs af landet. 

Nogle arbejdsgivere har et fikst og færdigt jobopslag og andre skal vi hjælpe lidt på vej.
Marianne Jensen fra HK JobBørs

Marianne Jensen forklarer, at arbejdsgiverne kan vælge at ringe op til JobBørsen og forklare, hvad de har brug for. Alternativt kan de registrere sig i HK’s system direkte, hvor de skal indtaste nogle oplysninger på en hjemmeside. Efterfølgende kontakter JobBørsen dem pr telefon.

”Nogle arbejdsgivere har et fikst og færdigt jobopslag og andre skal vi hjælpe lidt på vej. Det er især de mindre arbejdsgivere, der måske ikke er så rutinerede og som ikke har en HR-afdeling, som vi hjælper med at få noget formuleret. Derudover rådgiver vi også arbejdsgiverne – fx i forhold til, hvilken medarbejder, de egentlig har brug for,” siger Marianne Jensen.

Hjælper med Plan B og C

Et eksempel på rådgivningen kan handle om en virksomhed, der har haft en medarbejder ansat i rigtig mange år, og som med tiden har fået samlet en masse opgaver sammen. Når vedkommende så går på pension eller får nyt job, så ønsker virksomheden som udgangspunkt ofte en medarbejder helt magen til.

”Men så må vi måske sige til arbejdsgiveren, at sådan en ny medarbejder findes ikke én til én. Så hjælper vi arbejdsgiveren med at finde ud af, hvilke opgaver de skal have løst, og hvis vi ikke lige kan finde den perfekte profil til det, så hjælper vi med at udtænke en plan B og C. Ikke mindst i denne tid hvor alle gode kræfter bliver revet ned af hylderne. Det kan være, vi taler med arbejdsgiveren om, at de må være indstillet på at lære nogen op, splitte stillingen op eller noget helt tredje,” forklarer Marianne Jensen. 

Når Marianne Jensen eller en af hendes kollegaer har fået jobordren ind og ved hvilke kompetencer arbejdsgiveren ønsker, så udsøger de medlemmerne i deres CV-database, hvor både ledige og beskæftigede medlemmer har mulighed for at lægge sit CV ind.

Når vi har screenet vores medlemmer så godt, så er der jo ingen grund til, at de skal sidde og vride hjernen over en ansøgning i flere dage.
Marianne Jensen fra HK JobBørs

Derefter screener de CV’erne, så de er helt sikre på, at profilerne passer til ønskerne om fx sprogkundskaber, kendskab til et bestemt økonomisystem eller noget helt tredje. 

”Så kontakter vi medlemmerne og siger: ’Vi har fået denne her jobmulighed ind, kunne det være interessant for dig at søge?’. Og så foregår det på den måde, at medlemmet skal søge selv. Men for at smidiggøre processen og spare tid, så spørger vi ofte arbejdsgiverne, om medlemmerne kan nøjes med at sende et motiveret CV. Når vi har screenet vores medlemmer så godt, så er der jo ingen grund til, at de skal sidde og vride hjernen over en ansøgning i flere dage. Og slet ikke hvis arbejdsgiveren også gerne vil have, at processen går stærkt,” siger Marianne Jensen og forklarer, at det videre forløb så er, at arbejdsgiverne selv ringer til de ansøgere, som de vil se til en samtale.

”Vi er så med på sidelinjen resten af vejen, og til slut taler vi med virksomheden om, hvem de endte med at ansætte. I forhold til vores medlemmer er vi også med under meget af processen – dem giver vi fx rådgivning om, hvad der skal lægges vægt på i CV’et, i ansøgningen eller i samtalen. Til slut plejer arbejdsgiver og et medlem så at finde hinanden i en ansættelse, og så er vi alle sammen glade.” 

Jobbørsen screener for os

Sabrina Kjær Hansen, teamchef hos DAB, arbejder på DAB’s hovedkontor på Frederiksberg. Teamchefen har fået hjælp af HK JobBørs syv gange, siden hun hørte om konceptet for cirka et år siden.

Derfor er det relevant, at vi får nogle medarbejdere, der er robuste og har haft med mennesker at gøre. Og der synes jeg også, at Marianne er rigtig god til at screene. ​​​​​
Sabrina Kjær Hansen fra DAB

Hun hørte om HK JobBørs fra sine kollegaer i HR-afdelingen, som var blevet ringet op i forbindelse med en kampagne, der blev ført for JobBørsen.

”Første gang jeg brugte JobBørsen, stod vi og skulle bruge en vikar her og nu på grund af en langtidssygemelding. Og for at undgå en lang proces med opslag, en masse ansøgninger der skal læses, og folk der skal sige op, så prøvede jeg at kontakte Marianne i JobBørsen. Jeg skrev til hende, at vi havde brug for en vikar, og jeg vedhæftede nogle stillingsprofiler med opgaver mv, så hun vidste nogenlunde, hvad det drejede sig om,” forklarer Sabrina Kjær Hansen.

Kort efter blev hun kontaktet af Marianne Jensen, der spørger, hvilken proces DAB ønsker. Om ansøgningerne fx skulle gå direkte til Sabrina Kjær Hansen eller via DAB’s HR-afdeling.

”Jeg siger, det bare skal gå igennem mig, og inden for en uge får jeg 15-17 henvendelser på den første stilling. Jeg går selvfølgelig i gang med at læse dem igennem, og der er nogle, jeg pænt må takke nej til, og nogle, hvor jeg tænker, at det kan godt lade sig gøre. Stillingen var i vores Servicecenter, hvor man tager mange telefoner. Der var en del relevante ansøgere, fordi de var vant til kundeservice. Jeg indkalder så nogle stykker, og vi får også ansat en vikar, som fungerer rigtig fint,” siger Sabrina Kjær Hansen, og fortsætter:

”Det var en god proces, hvor Marianne lagde virkelig stor vægt på at hjælpe os. Så vi besluttede med det samme, at vi ville bruge HK JobBørs igen. Fordelen for os er, at det går meget hurtigere. Alle henvendelser er jo sorteret igennem for os fra Mariannes side. Vi kan bare sige, at vi fx skal bruge en medarbejder  til kundeservice eller en til sagsbehandling. Og jeg kan fx sige til Marianne, at vi gerne vil have ansøgere, som har været i en kommune, fordi de typisk har haft med borgere at gøre og også er gode til at klare de triste sager. Vi har jo fx sager med folk, vi desværre er nødt til at sætte på gaden. Derfor er det relevant, at vi får nogle medarbejdere, der er robuste og har haft med mennesker at gøre. Og der synes jeg også, at Marianne er rigtig god til at screene.” 

Birgül er vores solstrålehistorie

DAB har indtil nu primært brugt HK JobBørs til at finde vikarer, men Sabrina Kjær Hansen forklarer, at Marianne Jensen sagtens kan finde på at spørge, om hun alligevel må sende ansøgere i DAB’s retning, når hun spotter, at der er et almindeligt jobopslag på en fast stilling.

”Og jeg kan også finde på at ringe til Marianne og sige, at hvis du har nogle relevante kandidater til denne her faste stilling, så send dem endelig i min retning”, siger Sabrina Kjær Hansen og fortsætter:

”Vi har også prøvet at fastansætte en af vores vikarer, som var fantastisk. En vikar, som kom fra Marianne. Årsagen var, at vi havde ansat en ny medarbejder, som alligevel ikke var det rigtige match for os. Så hende måtte vi sige farvel til i prøveperioden. Men vores vikar Birgül, som vi havde fået via Marianne og HK JobBørs, fungerede simpelthen så godt hos os, så det endte med, at vi fastansatte hende i stedet for, og det fungerer stadig fantastisk. Hun er vores solstrålehistorie. Hun er i vores Servicecenter, hvor hun tager telefoner, kundehenvendelser mv. Hun kommer netop fra en kommune, og hun er knalddygtig, har gå-på-mod, og så elsker hun at være hos os,” siger Sabrina Kjær Hansen.  

Det bedste, der er sket for mig

Den udlægning bekræfter 35-årige Birgül Ökmen, der nu er fastansat boligrådgiver hos DAB, men altså startede som vikar i august sidste år.

”Det er simpelthen det bedste, der er sket for mig, at jeg kom til jobsamtale her. Jeg er så glad for at være her. Jeg elsker mit job. Lige så snart jeg trådte ind ad døren, så hørte jeg bare til her. Jeg elsker at hjælpe andre mennesker, mine kollegaer er søde, og min chef er sød. Og mine arbejdsopgaver er også bare lige noget for mig. Jeg sidder i Servicecentret med telefoner fra 9.30 til 15, og hjælper beboere. Jeg skriver dem op, tager mig af ventelister og den slags. Og når telefonerne er lukkede, besvarer jeg mails,” siger Birgül Ökmen. 

Hun fortæller, at hun undervejs i rekrutteringsprocessen fik rigtig god hjælp af både HK’s A-kasse og jobcenteret.

A-kassen fandt jobbet til mig og hjalp mig med sparring på min ansøgning. Jeg sendte også ansøgningen til min sagsbehandler i Rødovre Jobcenter, der har hjulpet mig rigtig meget.
Birgül Okmen fra DAB

Processen startede, da hun blev kontaktet af HK JobBørs, der mente, at de havde et vikariat, der var lige noget for hende. 

”A-kassen fandt jobbet til mig og hjalp mig med sparring på min ansøgning. Jeg sendte også ansøgningen til min sagsbehandler i Rødovre Jobcenter, der har hjulpet mig rigtig meget. Han har givet mig god feedback og har troet på mig hele vejen. Han har altid været så støttende. Jeg har jo mange års erfaring, og det var simpelthen så uheldigt, at jeg lige præcis var ledig der, hvor coronaen ramte og alting næsten gik i stå,” siger Birgül Ökmen, der blev kontoruddannet inden for offentlig administration i 2011 og har arbejdet i to kommuner siden.

I december 2021 – da Birgül Ökmen havde været i DAB i tre måneder af det ni-måneders vikariat, hun var ansat i – besluttede Sabrina Kjær Hansen at tilbyde hende en fast stilling som boligrådgiver i Servicecentret:

”Da jeg fik tilbudt den faste stilling i december, blev jeg simpelthen så glad, at jeg fik tårer i øjnene. Min familie blev også meget glade, for de vidste, at jeg virkelig gerne ville have fastansættelse her. Men jeg havde tænkt, at der nok ikke var håb for, at jeg kunne blive, fordi der jo egentlig ikke var nogle ledige stillinger. Men så kom der pludselig denne her plads, og jeg fik tilbuddet. Og så blev jeg bare så glad,” slutter Birgül Ökmen.

Virksomheder, der har benyttet sig af JobBørsen, er generelt meget tilfredse og har givet den følgende vurdering:

Brugerundersøgelse HK JobBørs

Kort og godt om HK Jobbørs

HK JobBørs er en service for virksomheder og organisationer, der har brug for medarbejdere til faste stillinger eller vikariater i forbindelse med barsel, længerevarende sygefravær, behov for ekstra ressourcer i en travl periode eller andet.

JobBørsen kan på få dage udsøge og screene profiler og sætte de relevante kandidater i forbindelse med arbejdsgiverne. På den måde får arbejdsgiverne nemt og hurtigt et kvalificeret og motiveret ansøgerfelt, som de selv kan inviterer til personlige samtaler ud fra. 

Arbejdsgivere sparer ikke bare penge til dyre jobannoncer. De sparer også meget tid på at behandle ofte flere hundrede ansøgninger, nogle mere relevante end andre. Denne service er gratis for virksomheder og HK’s medlemmer. 

JobBørsen hjælper gerne med formulering og konkretisering af ønskede kompetencer og kvalifikationer til en stilling.

Jobformidling og virksomhedsservice

A-kasserne er gode til jobformidling og virksomhedsservice. Det har Danske A-kasser sat fokus på i en række artikler, som du kan finde her.