Nyhed

DAK-formand: Det er win-win, at a-kasser nu får den første kontakt med egne ledige

Med ny aftale overtager a-kasserne kontaktforløbet, vejledningen og de lovpligtige samtaler med egne medlemmer i de første tre måneder af ledighedsforløbet. Formanden for Danske A-kasser, Eva Obdrup, kalder det en fuldstændig oplagt løsning

none

Det er win-win, at a-kasserne med en ny politisk aftale fra 1. januar 2024 skal overtage kontakten med deres egne medlemmer i de første tre måneders ledighed. Det siger Danske A-kassers formand Eva Obdrup.

Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er det altså a-kasserne, der kender egne ledige bedst, så derfor er det en fuldstændig oplagt løsning, at ansvaret nu bliver lagt hos os.
Eva Obdrup

Det første ’win’ er, ifølge Eva Obdrup, selve det forhold, at a-kasserne får hele kontaktforløbet for dagpengemodtagerne i de første tre måneder, og at ’samtalecirkusset’ forenkles, så der fremover skal være færre samtaler og kun én samtaletype.

”Danske A-kasser har længe peget på, at vi var endt med et samtalecirkus, hvor dagpengemodtagere fra første dag skulle løbe spidsrod mellem a-kassen og jobcenteret til diverse forskellige samtaler. Det slutter nu, og det er rigtig fornuftigt. Og lige meget hvordan man vender og drejer det, så er det altså a-kasserne, der kender egne ledige bedst, så derfor er det en fuldstændig oplagt løsning, at ansvaret nu bliver lagt hos os,” siger Eva Obdrup, og peger på det andet ’win’, som er, at jobcentrene nu får frigivet tid til at tage sig af de ledige, der er ledige i længere tid og har brug for anden og mere hjælp til at komme tilbage i job.

”Det er jo ikke hensigtsmæssigt, at jobcentrene i dag bruger så meget tid på de nyledige, når der er så mange langtidsledige og svagere grupper af ledige, der har brug for jobcentrenes hjælp. Med den nye opgavefordeling, så kan jobcentrene bruge mere tid på de grupper af ledige.” 

Endelig glæder Eva Obdrup sig over, at det bliver muligt fremover at holde samtaler digitalt:

”For Danske A-kasser og a-kasserne har det været vigtigt at kunne holde samtalerne med de ledige under mere fleksible former. Det har vi haft gode erfaringer med, særligt under Corona – og mange ledige efterspørger det. Men det har også været vigtigt for os med den rette balance mellem fysiske og digitale samtaler. Derfor glæder det mig, at den første samtale med den ledige fremover skal holdes som en personlig samtale med fremmøde, mens de efterfølgende samtaler kan holdes digitalt”. 

Sikring af god overdragelse

Aftalen, der formelt hedder ’Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’, er indgået af regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten samt en række løsgængere. 

Delaftalen er et led i finansieringen af Arne-pensionen og nytænkningen af beskæftigelsesindsatsen skal samlet set føre til besparelser på 300 millioner kroner i 2022, 750 millioner kroner i 2023 og en årlig besparelse på 1,1 milliard kroner fra 2024. 

Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen blev indgået sidste år og med den blev blandt andet indført muligheden for digitale samtaler efter seks måneders ledighed. 

Det er godt og ansvarligt tænkt.
Eva Obdrup

DAK-formanden glæder sig over, at det i den seneste aftale er understreget, at den nye arbejdsdeling mellem jobcentre og a-kasser er permanent, selv om den skal evalueres efter to år. Derudover mener hun også, at det er fornuftigt, at der lægges op til, at a-kassen kan deltage i den første samtale i jobcentret, hvis den ledige ønsker det.
 
”Fremover bliver antallet af samtaler for dagpengemodtagere i det første halve år skåret ned fra ni til seks, hvoraf a-kassen holder de første tre og jobcentret de sidste tre. Og så er der altså lagt op til, at vi kan deltage i den første samtale i jobcentret for at sikre en god overdragelse og at der bliver bygget målrettet videre på det forløb, som den ledige har haft i a-kassen. Det er godt og ansvarligt tænkt”.

Alle er klar

Eva Obdrup forklarer, at den nye arbejdsdeling bygger videre på det a-kasseforsøg, som har kørt siden 2020 med deltagelse af ni a-kasser.  

Her i foråret har jeg sammen med vores direktør Verner Sand Kirk været rundt og besøge samtlige a-kasser, og jeg skal hilse og sige, at alle er klar til at løfte opgaven. ​​​​​
Eva Obdrup

Hun tilføjer, at ikke bare de ni a-kasser men alle 21 a-kasser under Danske A-kasser står klar til at overtage kontaktforløbet med de ledige.
 
”Her i foråret har jeg sammen med vores direktør Verner Sand Kirk været rundt og besøge samtlige a-kasser, og jeg skal hilse og sige, at alle er klar til at løfte opgaven. Og det er vi også i Danske A-kasser, hvor vi selvfølgelig vil gøre vores til at understøtte a-kasserne i at omsætte politiske intentioner til virkelighed. Det er noget, vi kan, indenfor vores branchefællesskab. Vi er derfor også meget optagede af præcis, hvordan aftalen vil blive udmøntet, og ser frem til at blive inddraget i det videre udmøntningsarbejde. Som sagt er vi alle klar til at løfte opgaven.”

Foto af Eva Obdrup - s/h

Eva Obdrup

Formand for Danske A-kasser
88 920 700