Medlemstilfredshed

A-kassers medlemstilfredshed stiger

Nye tal viser, at a-kassernes medlemmer bliver mere og mere tilfredse. A-kasserne er imødekommende og har respekt for medlemmernes situation.

Smilende kvinde

Flere tilfredse medlemmer. Sådan er udviklingen de a-kasser, som deltager i en benchmark-undersøgelse af medlemstilfredsheden.

Den nyeste undersøgelse viser, at tilfredsheden siden 2013 samlet set steget med to indekspoint fra 71 til 73 på en skala, der går til 100. Tallene er for a-kasser, der har deltaget i begge undersøgelser.Undersøgelserne laves af MSI Research.

Respekt for medlemmernes situation

Sammenligner man tilfredsheden med a-kasserne med andre brancher, ligger a-kasserne højt.

”Det er generelt for a-kassebranchen, at medlemmerne oplever, at de bliver mødt af venlige og imødekommende medarbejdere, og at man fra a-kassernes side har respekt for den situation, medlemmerne er i,” fortæller Jacob Stammer Larsen, som er direktør i MSI Research, der laver undersøgelsen for a-kasserne.

Han forklarer endvidere, at a-kasserne opleves som en troværdig og professionel branche. Det giver sig blandt andet udtryk i, at udbetaling af dagpenge og a-kassernes vejledning om rettigheder og forpligtigelser, også bliver vurderet højt af medlemmerne.

”Her skal a-kasserne vurderes højt af medlemmerne. Det er a-kassernes kerneydelser, så her bliver a-kasserne nødt til at være knivskarpe og levere varen til medlemmerne. Men det viser undersøgelsen også, at a-kasser gør.”

Potentiale til endnu højere tilfredshed

Verner Sand Kirk, direktør i AK-Samvirke, er tilfreds med den positive udvikling, og han er ikke overrasket over at medlemstilfredsheden er høj i a-kasserne:

”A-kasserne er superprofessionelle organisationer, der er de dygtigste på deres område. Samtidig kender a-kasserne deres medlemmer rigtig godt. Det betyder, at man er dygtige til at levere en høj kvalitet på de ydelser og services, medlemmerne efterspørger.”

Undersøgelsen viser også, hvis a-kasserne skal øge medlemstilfredsheden, kan a-kasserne med fordel lade regelkrav og procedurer træde endnu mere i baggrunden, når medlemmet er i kontakt med a-kassen. Det gjorde man blandt andet i det nu overståede forsøgsprojekt ”Den Gode Samtale” med stor succes.

På samme måde vil medlemstilfredsheden også forventes at ville stige, hvis a-kasserne i højere grad profilerer sig som aktører, der overordnet set gør noget for at forbedre vilkårene for ledige medlemmer.

Fakta om tallene

A-kassernes udvikling i medlemstilfredsheden fra 71 til 73 indekspoint er baseret på de ni a-kasser, der både deltog i undersøgelsen i 2013 og 2015.

I 2015 er yderligere tre a-kasser kommet til, og den gennemsnitlige tilfredshedsscore på tværs af alle a-kasser i 2015-målingen er 72 indekspoint.

Undersøgelsen og a-kassernes resultater er forbeholdt intern brug i a-kasserne, og vil derfor ikke blive offentliggjort.

 

Emne