Efterlønsudbetaling

A-kasserne er klar til efterlønsudbetalinger

Den 2. april bliver det muligt at få udbetalt efterlønsbidragene skattefrit. Det har været en stor og højt prioriteret opgave i a-kasserne – både når det gælder medlemskontakten og it-løsninger. Men meldingen er, at a-kasserne er helt klar til opgaven.

A-kasserne har lagt et stort arbejde i for at være klar til at medlemmerne kan få deres efterlønsbidrag udbetalt fra den 2. april. Det skal sikre at udbetalingerne kommer til at køre på skinner og at medlemmerne får deres penge.

Medlemmer har taget webløsninger til sig

Rune Thorup, vicesekretariatschef i Lærernes a-kasse, fortæller, at man siden uge ni har sendt breve ud til a-kassens 55.000 medlemmer. Det har betydet ro på henvendelserne:

”Efter brevene begyndte at blive sendt ud, har vi fået færre henvendelser fra medlemmerne. Det har vi tolket som, at det er det rigtige, vi har skrevet til medlemmerne. Samtidig har vi konsekvent henvist til vores hjemmeside. Det har medlemmerne taget til sig, og vi kan se, at webtrafikken er steget mærkbart,” fortæller han og fortsætter:

”Vi har en god udbetalingsplatform, så selve udbetalingerne skal nok gå. Jeg synes, at både vi som a-kasse, men også hele branchen indtil videre har klaret opgaven rigtig godt, set i forhold til hvor mange problemer, vi potentielt kunne støde ind i."

Mange af de medlemmer, der kontakter os, er vi meget sjældent i kontakt med. Derfor skal de opleve, vi er der for medlemmerne, når de har brug for os
Niels Bjerre

 

Nemt for både medlemmer og a-kasse

I Teknisk Landsforbunds a-kasse har det været en stor opgave – specielt på it-området. Forretningsfører Mariann Duvald Sørensen fortæller, at a-kassens primære fokus har været at gøre det så let for medlemmerne som muligt:

”Vores medlemmer skal bruge hjemmesiden til at fortælle os, om de vil fortsætte i efterlønsordningen eller ej. Det er det nemmeste både for dem og for os. Vi har haft mange opringninger, men ikke noget der har væltet os. Jeg vil skyde på, at vi har fået en tredjedel flere telefoner, end hvad vi ellers plejer at have. Så det har været en stor opgave, men vi er klar,” beretter Mariann Duvald Sørensen.

Prioriterer medlemskontakten

I AAK har man også oplevet mange medlemmer, som har været i tvivl om hvilken beslutning, de skal træffe. Forsikringschef Niels Bjerre fortæller, at AAK har prioriteret medlemskontakten højt:

”Mange af de medlemmer, der kontakter os, er vi meget sjældent i kontakt med. Derfor skal de opleve, vi er der for medlemmerne, når de har brug for os,” siger Niels Bjerre og uddyber:

”Vi har også prioriteret selve udbetalingen af bidragene højt, og hvis ikke påsken havde ligget, hvor den gør i år, ville vores medlemmer have fået deres penge allerede i dagene efter den 2. april. Nu er de dog nødt til at vente til i dagene efter den 10. april.”