Digitalisering

A-kasserne er digitale frontløbere

A-kasserne gør flere og flere medlemsservices og arbejdsgange digitale. Det giver højere kvalitet, bedre service og større produktivitet, viser ny undersøgelse.

Kvindelig løber der er klar til sprint

Siden 2011 har a-kasserne gjort flere og flere medlemsservices og administrative processer digitale. Det vil f.eks. sige, at når man melder sig ind i en a-kasse er pen og papir fortid, og når man afleverer dagpengekortet foregår det på skærmen og ikke ved skranken.

Hvor a-kassernes medlemstilbud i gennemsnit var 48 procent digitale i 2011 var 92 procent af medlemstilbuddene digitale i 2014. Hvilket næsten er en fordobling på to år. Det viser en ny uvildig undersøgelse foretaget af Deloitte.

Udover at det bliver nemmere for medlemmerne at bruge a-kassen, og at de får en bedre service, vurderer samtlige a-kasser, at digitaliseringen har frigjort ressourcer og øget produktiviteten.

Ekspert: A-kasserne er kommet langt

Thomas Hildebrandt, lektor på IT-Universitetet, har forsket i offentlig digitalisering. Han roser a-kasserne for at være langt fremme i arbejdet med at digitalisere, men han ser også nogle kendtebarrierer:

”A-kasserne er kommet langt med at digitalisere de processer, hvor arbejdsgangen ikke afviger så meget fra sted til sted. Men så snart arbejdsgangen falder uden for standardsystemerne eller afhænger af kompleks lovgivning,viser rapporten, at digitaliseringsgraden ikke er så høj, siger han og forklarer:

”I dag er det sådan, at man ofte ernødt til at lave systemet meget ufleksibeltfor at kunnesikre, at loven overholdes. Så oplever brugerneat systemetikke passer ind i deresarbejdsgange. Og hvis man skal udvikle etnyt system,eller oftetilpasse systemetnår loven ændres, så erforretningsmodellen mange gangeikke rentabel. Derfor forsker vi i hvordanlovgivningen kan oversættes mere direkte, ogsystemerne kanblivemere brugervenlige ogfleksible. Både i den daglige arbejdsgang og når loven ændres.”

Dagpengekommission skal se på digitaliseringsgevinster

Formand for AK-Samvirke, Torben Poulsen, mener, at a-kasserne er digitale frontløbere, men han peger ligesom Thomas Hildebrandt på, at reglerne og lovgivningen skal være nemmere at digitalisere:

”A-kasserne har altid været gode til at se mulighederne i digitale løsninger. A-kasserne kan godt være stolte af, at de er så langt fremme i arbejdet med at digitalisere de ting, som ellers ville tage tid fra mødet med medlemmerne. Vi kan jo se, at det giver bedre service og højere kvalitet,” siger Torben Poulsen, formand for AK-Samvirke, der opfordrer Dagpengekommissionen til at inddrage a-kassernes erfaringer på digitaliseringsområdet i de kommende anbefalinger:

”Digitalisering skal gå hånd i hånd med regelforenkling. Hvis Indkomstregisteret kun kan levere indkomst på månedsbasis til a-kasserne, nytter det ikke noget, at lovgivningen siger, at a-kasserne skal bruge indkomst f.eks. på dags- eller ugebasis indenfor et område. I kommissoriet til Dagpengekommissionen indgår digitalisering allerede. Den nye rapport understreger behovet for, at digitalisering tænkes ind i de forslag, kommissionen kommer med efter sommerferien.”

Alle a-kasser i undersøgelsen svarede, at de sidste to års digitaliseringsprojekter har ført til bedre kvalitet og service. Det samme billede bekræftes i a-kassernes svar på om digitaliseringen har ført til højere produktivitet. Her svarer alle a-kasser, at det har det i større eller mindre grad.

A-kasser: Vores ressourcer bruges mere intelligent

Undersøgelsen viser også, at selvom a-kasserne allerede har digitaliseret en meget stor del af medlemstilbuddene, peger a-kasserne selv på, at næste skridt er at fuldautomatisere en række arbejdsgange og medlemstilbud. Det har man gjort i Ledernes A-kasse, forklarer forsikringschef Anne Bou Casals:

”Vi behandler 50-60 procent af alle ansøgninger om udbetaling af feriedagpenge fuldstændig automatisk uden nogen form for manuelle trin. Det betyder, at medlemmerne maksimalt skal vente én time, før de får en godkendelsesmail om, hvornår deres feriedagpenge er sat ind på deres konto,” fortæller hun og fortsætter:

”Den løsning har givet flere fordele. Udover større medlemstilfredshed har vi fået indbygget flere kontroltrin op i processen. Det betyder, at kvaliteten af sagsbehandlingen er øget samtidig med, at vi samlet set bruger færre manuelle ressourcer på sagsbehandling.”

Færre fejl i sagsbehandlingen

Også i Byggefagenes A-kasse har den øgede digitalisering givet gevinst, og der er stor efterspørgsel fra medlemmerne på digitale løsninger, siger A-kasseleder Morten Sloth:

”Vores medlemmer vil have de digitale løsninger. For nogle år siden gik vi over til digitale dagpengekort. Allerede fra den første måned brugte 93 procent af vores medlemmer den digitale løsning i stedet for papir. Så det viser os, at vores medlemmer er fuldt digitalt parate, siger Morten Sloth, der samtidig fortæller, at digitaliseringen også giver færre fejl i sagsbehandlingen:

”Når vi digitaliserer og automatiserer, sparer vi ressourcer på administration og sagsbehandling. Bare det, at vi ikke længere skal bruge tid på at tyde, hvad medlemmerne skrev på blanketterne, har betydning. Men det betyder også en højere kvalitet og færre fejl i sagsbehandlingen.”

Karen Louise Riis, Danske A-kasser, Sort/Hvid

Karen Louise Riis

Vicedirektør
46 971 702
Emne

Dokumenter