Beskæftigelsesreform

A-kasser ruster sig til beskæftigelsesreformen

A-kasserne er i fuld gang med at forberede sig til beskæftigelsesreformen. Det betyder bl.a. flere medarbejdere og styrket samarbejde med jobcentrene.

Skilt hvor der står jobcenter

Fra den 1. juli betyder beskæftigelsesreformen, at a-kasser og jobcentre starter med at holde fællessamtaler med de ledige. Reformen betyder, at a-kasserne årligt kommer til deltage i op imod et par hundrede tusinde ekstra samtaler med ledige medlemmer.

A-kasserne er derfor i fuld gang med forberede sig, så medlemmerne fra starten af oplever, at a-kassen er et aktiv for dem i deres arbejde for at komme tilbage i job.

Kvalitet i samtalerne

I 3F’s a-kasse fortæller forretningsfører Eva Obdrup, at man lige nu er i gang med at udvikle et kvalitetskoncept for samtalerne:

”Det skal sikre, at indholdet er kvalificeret, og at den faglige viden vi har også bliver brugt i samtalen. For at få så høj kvalitet som muligt, inddrager vi vores lokale a-kasseledere, så de kan give input fra deres hverdag ude i landet,” fortæller hun og fortsætter:

”Vi har et rigtig godt samarbejde med mange jobcentre, og vi er en stor a-kasse med mange fællessamtaler. Men jeg er sikker på, at vi kan opnå et endnu stærkere samarbejde via konkrete aftaler og også gerne via fælles kurser,” siger Eva Obdrup.

Samarbejde med jobcentre

Netop et tæt samarbejde med jobcentrene går igen, når a-kasserne svarer på, hvad de ser som de vigtigste opgaver lige nu. I Magistrenes A-kasse pointerer direktør Hans Peter Messerschmidt Andersen, at det er en forudsætning for, at samtalerne opleves som meningsfulde for medlemmerne:

”Det skal komme medlemmerne til gode, at man i jobcentrene har en specifik viden om det lokale arbejdsmarked. Men det skal kombineres med vores viden om medlemmerne, så vi kan skabe et godt match mellem virksomheder og ledige, fordi det er jo ikke givet, at man i det enkelte jobcenter kender særlig meget til vores medlemmer.”

Det er a-kassechef i AJKS, A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog, Betina Nielsen enig i:

”Vi skal sikre, at vores medlemmer får det bedste fra to verdener med fra fællessamtalerne. Vores erfaring er, at mange i jobcentrene er usikre på, hvilke kompetencer vores medlemmer har. Derfor er vi med vores specifikke viden om professionelle i medie- og kommunikationsbranchens helt afgørende for, at medlemmerne får værdi ud af fællessamtalerne.”

Nye medarbejdere

Mange af a-kasserne er i gang med eller har allerede ansat nye medarbejdere, som skal rundt til fællessamtalerne i jobcentrene. AJKS også er i gang med at opbygge et netværk af timeansatte fagfolk rundt om i hele landet. De skal hjælpe AJKS med at styrke kendskabet til, hvilke muligheder der er i den enkelte region:

”Vi har allerede ansat fire dygtige karrierevejledere til at tage sig af fællessamtalerne. Samtidig skal vi ud og lave aftaler med fagfolk inden journalistik, kommunikation og sprog i de forskellige regioner. Altså medlemmer, der har gode netværk, kender det lokale jobmarked, og som ved hvad der rører sig,” siger Betina Nielsen.

I Magistrenes A-kasse regner man med at skulle ansætte op mod 13 nye medarbejdere, som skal fordeles på a-kassens fire afdelinger. Hans Peter Messerschmidt Andersen påpeger dog, at det antal forudsætter, at a-kassens samtaler i de enkelte jobcentre bliver lagt på en måde, så konsulenterne ikke skal bruge mere tid på vejene end højest nødvendigt:

”Vi ved endnu ikke konkret, hvordan reformen bliver udmøntet i de enkelte kommuner, men vi vil ikke sidde på hænderne. Det er afgørende for os, at vi kan levere kvalitet fra første dag.”

 

 

Karen Louise Riis, Danske A-kasser, Sort/Hvid

Karen Louise Riis

Vicedirektør
46 971 702