Den Gode Samtale

Store forventninger til nyt forsøg med samtaler i a-kasserne

Ud med standardisering og formkrav. Ind med større fleksibilitet og medbestemmelse. Det er essensen af et nyt forsøg, hvor de ledige i højere grad selv kan tilrettelægge deres samtaleforløb i a-kassen. Målet er, at mere tilfredse ledige bliver hjulpet af mere tilfredse a-kasser.

En god samtale hjælper ledige hurtigere tilbage i job. Det er der evidens for, og det er ud fra den grundtanke, at otte a-kasser nu lægger fra land i en forsøgsordning, hvor de bliver løst af den standardisering og de form- og kontrolkrav, der er til mange af a-kassernes samtaler.

Projektet er udviklet i tæt samarbejde mellem AK-Samvirke og Arbejdsmarkedsstyrelsen (AMS). En af AMS’ arkitekter bag forsøget er chefkonsulent og projektleder Karen Louise Riis. Hun fortæller, at formålet først og fremmest er at høste viden og læring om, hvad det er, som gør de ledige tilfredse:

Grundsten til ny vision

”Mange ledige er ikke tilfredse med samtalesystemet som det ser ud i dag. Og det kan stå i vejen for, at de oplever samtalerne som nyttige redskaber til at komme i job. Så forsøget skal vise, hvad det gør ved de lediges tilfredshed med samtalerne, hvis de bl.a. får mere medbestemmelse og mulighed for at tilrettelægge et samtaleforløb efter deres egne ønsker og behov,” siger Karen Louise Riis og uddyber:

”Den viden og læring vi får ud af forsøget, skal være grundsten til en ny vision for samtalerne i a-kasserne og til et paradigmeskifte, hvor de ledige skal i centrum. Forsøget kan på den måde være med til at definere det fremtidige samtalesystem.”

Den overordnede tanke med forsøget er, at de ledige i højere grad får ejerskab til deres egen jobsituation og mulighed for selv at bestemme, hvor ofte de vil til samtale, hvilken medarbejder i a-kassen de gerne vil mødes med, og hvad indholdet i samtalen skal være.

A-kasser ser frem til mindre kontrol

De a-kasser, AK-Samvirke har talt med, er alle enige om, at AMS har taget et meget stort skridt i den rigtige retning med forsøget. Der er derfor store forventninger til, at forsøget i det kommende år kan revolutionere den kontakt, a-kasserne har med de ledige.

Vi håber, at dialog viser sig at være bedre end kontrol
Hans Jørgen Andersen, Krifa.
 

 

Arbejdsmarkedschef i Krifa’s a-kasse, Hans Jørgen Andersen, ser frem til at kunne planlægge og afholde samtalerne anderledes – og specielt at kontrolelementerne træder i baggrunden til fordel for dialogen:

”Vi håber, at dialog viser sig at være bedre end kontrol, og at det kan være med til at sænke ledigheden. Samtidig håber vi, at de ledige vil bruge a-kassen mere, når de selv får indflydelse på, hvornår de skal komme, og hvad indholdet i samtalen skal være, så de kan komme hurtigere i job eller uddannelse”

Ansvar for egen situation

I Magistrenes a-kasse har man i flere år brugt flere af de elementer, som forsøget nu skal udbrede, i deres rådighedssamtaler. Afdelingschef Marianne Rossander mener derfor, at forsøget flugter fint med hvad MA vil på området.

”Vi har ikke gjort det helt lige så omfattende som i forsøget, men tanken er den samme. Vores grundholdning er, at medlemmerne har langt større chance for at komme i arbejde, hvis de har det godt og får lov at tage ansvar for deres egen situation, så forsøget er et stort skridt i den rigtige retning. Nu får vi muligheden for at tilbyde medlemmerne det, de rent faktisk har behov for.”

AK-Samvirke: Starten på noget nyt

Også i AK-Samvirke er der tilfredshed med udsigten til de øgede frihedsgrader for a-kasserne der ligger i forsøget. Direktør Verner Sand Kirk mener, at hvis forsøget bliver en succes, kan det blive kickstarten til et opgør med den måde, man har behandlet de ledige på gennem de sidste mange år:

”Hvis forsøget forløber, som vi regner med, er jeg overbevist om, at det vil blive gjort permanent. Det vil være en kæmpe gevinst for alle parter. Egentlig er det ganske banalt. Det hidtidige system har bygget på en opfattelse af, at de ledige helst ville slippe for at få arbejde og derfor skulle kontrolleres i alle ender og kanter. I ”Den gode samtale” er filosofien at de ledige gerne vil arbejde og derfor bør de selv kunne vælge mellem relevante samtaler og aktiviteter, der kan understøtte deres jobsøgning” siger Verner Sand Kirk, direktør i AK-Samvirke.

Kæmpe gevinst

Han bakkes op af Marianne Rossander:

”Vi håber meget på, at AMS beslutter, at gøre forsøget permanent, og at man vil dispensere fra alle de detailreguleringer, som kendetegner den nuværende bekendtgørelse. Det vil være en kæmpe gevinst for de ledige og for a-kasserne.”