Samarbejde

Flere jobcentre søger rådgivning i AK-Samvirke

Landets jobcentre søger i stigende grad råd og viden hos AK-Samvirke. Et stigende ønske om stærke relationer mellem jobcentre og a-kasser er en del af forklaringen.

Skilt hvor der står jobcenter

A-kasserne har i snart 70 år brugt AK-Samvirke som videnbank, når reglerne skal fortolkes og som sparringspartner i konkrete sager.

I årenes løb er mængden af regulering, regler og bureaukrati vokset voldsomt, og det øger kravet til, at a-kasserne kan navigere korrekt i regelhavet, når der skal træffes afgørelser eller vejledes.

Jobcentre bruger AK-Samvirkes uddannelser

Det behov kan i høj grad også mærkes i AK-Samvirke, hvor man i stigende grad oplever, at også jobcentrene henvender sig til AK-Samvirkes hotline, og at medarbejdere og ledere tilmelder sig temadage og kurser.

En ny opgørelse viser, at en tredjedel af deltagerne på AK-Samvirkes forskellige temadage og kurser er ansat i en kommune eller jobcenter.

”Vi kan tydeligt mærke, at jobcentrene efterspørger vores kompetencer og viden. I efteråret har vi udbudt en række temadage om den nye arbejdsmarkedsydelse, og her kommer over en tredjedel af deltagerne fra jobcentrene,” siger chefkonsulent Ebbe Sommer Hansen fra AK-Samvirke.

Det nok mere de politiske spinatfugle, som forsøger at fremmane en konflikt mellem a-kasser og jobcentre. Tværtimod oplever jeg, at alle parter er meget bevidste om, at der skal et tæt og forpligtende samarbejde til, hvis vi skal løse opgaven med at hjælpe de ledige tilbage i arbejde igen
Ebbe Sommer Hansen, AK-Samvirke

 

 

Efterspørger rådgivning og sparring

Han er ikke overrasket over den store interesse fra jobcentrene:

”Vi har i de senere år kunne se, at der er en meget stor interesse for at skabe stærkere relationer mellem jobcentrene og a-kasserne. Det kan vi konstatere, når vi er ude hos jobcentrene for at holde oplæg og undervise medarbejdere og ledere. Men omvendt skal vi ikke glemme, at de lokale beskæftigelsesråd og a-kasseudvalgene også er oppe på dupperne, og er gode til at arrangere møder i mange dele af landet,” understreger Ebbe Sommer Hansen.

Mange henvendelser fra jobcentrene

Også i AK-Samvirkes hotlinefunktion, hvor a-kasserne hurtigt og nemt kan få svar på deres spørgsmål, oplever man et stigende antal henvendelse fra jobcentrene:

”Hvis vi vurderer ud fra antallet af henvendelser fra jobcentrene, er der et betydeligt vidensefterslæb ude i jobcentrene. Jeg vil ikke sige, at vi bliver bestormet, men vi får rigtig mange henvendelser fra medarbejdere, som efterspørger rådgivning og sparring,” vurderer Ebbe Sommer Hansen.

Tæt samarbejde vægtes højt

I den offentlige debat fremstår det som at a-kasserne og jobcentrene konkurrerer om at overtage opgaver fra hinanden. Men det er ikke en virkelighed Ebbe Sommer Hansen genkender:

”Det nok mere de politiske spinatfugle, som forsøger at fremmane en konflikt mellem a-kasser og jobcentre. Tværtimod oplever jeg, at alle parter er meget bevidste om, at der skal et tæt og forpligtende samarbejde til, hvis vi skal løse opgaven med at hjælpe de ledige tilbage i arbejde igen.”