Nyhed

Nyt bookingsystem skaber begejstring

En ny og forbedret udgave af AK-Booking er nu i brug. Det nye bookingsystem er en kæmpe gevinst for medlemmerne lyder tilbagemeldingerne fra a-kassen, der som den første er kommet på.

Mand og kvinde kigger sammen på computer

AK-Booking 2.0 er det nye bookingsystem, som 13 a-kasser begynder at bruge i løbet af sommeren og efteråret 2014. Systemet er en helt ny version af det bookingsystem, som flere af a-kasserne efterhånden har brugt i otte år.

Ud over en moderne brugergrænseflade, der også er tilpasset mobiler og tablets, er den største forandring, at det såkaldte bookingflow er blevet meget nemmere og overskueligt for medlemmet:

”Tidligere skulle man gennem syv trin for at fuldføre en booking af en samtale i a-kassen. Hvis man ville lave ændringer skulle man ovenikøbet starte helt forfra hver gang,” fortæller Jonna Kildegaard, der er teamchef i Ledernes A-kasse, som er den første a-kasse, der har taget AK-Booking 2.0 i brug:

”Nu møder medlemmerne en brugergrænseflade, som de kender fra netbutikkerne. Derfor får de hurtigt overblik over de »varer« hos os, de kan vælge, og de kan nemt lave deres valg om, hvis de vil det. Vi har allerede hørt fra medlemmer, som har booket deres samtaler i det nye system, og de synes, det simpelthen er blevet så nemt. Så vi har ramt noget godt her.”

A-kasser forrest med digitale selvbetjeningsløsninger

Ifølge regeringens udspil til en reform af beskæftigelsesindsatsen, skal ledige selv kunne booke samtaler med både jobcentret og a-kassen og samtidig have indflydelse på, hvornår samtalen skal holdes.

AK-Samvirke mener, at a-kasserne har vist vejen for, hvordan man laver effektive, digitale løsninger:

”A-kasserne viser igen, at de er helt fremme, når det gælder digitale selvbetjeningsløsninger. Mange a-kasser er jo klar med løsningen, inden reformen er på plads. Derfor håber jeg også, at andre vil se i retning af AK-Booking 2.0, når løsningen forhåbentlig skal bredes ud,” siger Helmer Baadsgaard, souschef i AK-Samvirke, og fortsætter:

”I og med at flere a-kasser er gået sammen om udvikling og drift, har vi opnået en meget konkurrencedygtig pris. Samtidig er systemet meget fleksibelt. Det betyder, at de enkelte a-kasser nemt kan få tilpasset deres egne løsninger.”

Den Gode Samtale

Flere a-kasser har igennem de sidste par år givet medlemmerne mulighed for selv at vælge, hvornår de vil have deres samtaler i a-kasserne. I forsøgsprojektet Den Gode Samtale har det siden 2012 været muligt selv at vælge samtaletidspunkt og hvilken vejleder eller jobkonsulent, man vil have sin samtale med.

Desuden har det også været muligt selv at vælge, hvad man vil tale om, afhængig af hvilken situation man som ledig er i.

Karen Louise Riis, Danske A-kasser, Sort/Hvid

Karen Louise Riis

Vicedirektør
46 971 702
Emne