Jobformidling

”De rette hænder” fylder meget, når FOA JobMatch hjælper arbejdsgivere og medlemmer med at finde hinanden

Hos FOA blev de ledige medlemmer så glade for tilbuddet om jobformidling, at det to-årige JobMatch-projekt blev gjort permanent i 2018. Forventningsafstemning og vejledning i forhold til både arbejdsgiverne og medlemmerne er en stor del af opgaven, forklarer de to konsulenter, der fra centralt hold arbejder med FOA JobMatch

Rie Villemos og Eva Pihl fra FOA JobMatch

Konsulenterne Rie Villemos og Eva Pihl udgør det team, der fra centralt hold står for FOA JobMatch. Derudover samarbejder de to om jobformidling med kollegaer i FOA’s afdelinger over hele landet.

FOA JobMatch var egentlig et projekt, der startede den 1. januar 2016 og skulle køre i to år. Men projektet blev så stor en succes, at det stadig findes – nu som et permanent tilbud til alle ledige FOA-medlemmer. 

”Man fandt ud af, at medlemmerne synes, det er en virkelig god service fra FOA’s side, at de kan få hjælp til at finde arbejde. Så derfor eksisterer FOA JobMatch stadig. Medlemmerne skal tilmelde sig aktivt, og som det ser ud nu, er det ni ud af ti ledige medlemmer, der er tilmeldt,” siger konsulent Rie Villemos, der er ansat centralt hos FOAs A-kasse i afdelingen ’Udvikling og arbejdsmarked’. 

Sammen med sin kollega konsulent Eva Pihl, der er i samme afdeling, udgør hun det team, der fra centralt hold står for FOA JobMatch. Derudover samarbejder de to med kollegaer i FOA’s afdelinger over hele landet.

Rie Villemos og Eva Pihl arbejder både med den konkrete jobformidling og med alle de opgaver, der hører med til at udvikle og drifte FOA JobMatch.

Derudover bruger vi meget tid på vores tillidsrepræsentanter, som er vores unikke bindeled ud til arbejdsgiverne.
Eva Pihl

Det er fx løbende møder med arbejdsgivere og tillidsrepræsentanter samt almindelig support og teknisk support af de systemer, som de bruger til JobMatch.

”Og så har vi kontakten til vores kollegaer ude i landet. Det er også en del af vores arbejde at støtte deres jobformidling og fx forklare, hvordan man tager fat i arbejdsgivere, og hvordan samarbejdet mellem de faglige og a-kassen bedst fungerer. Derudover bruger vi meget tid på vores tillidsrepræsentanter, som er vores unikke bindeled ud til arbejdsgiverne. Det er ikke mindst dem, der skal gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at FOA JobMatch findes,” forklarer Eva Pihl. 

Hjulpet flere end 2000

FOA JobMatch har indtil videre hjulpet godt 2000 medlemmer i arbejde, og tallet dækker over, at det over tid er meget forskelligt, hvor let eller svært det er at få arbejdskraft for arbejdsgiverne. 

”De job, vi oftest formidler, er dem, hvor arbejdsgiverne har svært ved selv at finde medarbejdere, og det er typisk til helt almindelige stillinger på vores område. Og lige nu er det faktisk sådan, at der er mangel på arbejdskraft på alle FOA’s områder, så det kræver ofte en større indsats, når vi skal finde medarbejdere. Til gengæld kan vi godt se, at når der kommer nogle af de mere specielle stillinger – fx med lidt skånehensyn til nedslidte medarbejdere – så er det langt lettere at finde folk hurtigt,” siger Rie Villemos.

Testcentre gjorde det svært at få vikarer

Gitte Maach, der er leder af den integrerede institution Solsikken i Køge, kan godt skrive under på, at det længe har været svært at finde medarbejdere til helt almindelige stillinger.

Det har mildeste talt været forfærdeligt at få personale her under coronakrisen.
Gitte Maach

Hun forklarer, at det især er svært at finde uddannet personale, og at coronakrisen også gjorde, at det pludselig var svært at finde ufaglærte også.

”Det har mildeste talt været forfærdeligt at få personale her under coronakrisen. Vi plejer at benytte os meget af unge, der tager et sabbatår fra studielivet, til at være vikarer hos os. Men de har alle sammen stået i testcentrene de seneste år. Så når vi har haft sygdom i institutionen, har vi selv måtte dække det ind. Derfor har vi virkelig haft brug for folk,” forklarer Gitte Maach, der benyttede sig af alle muligheder og kanaler, da hun kort før jul manglede arbejdskraft.

”Da jeg havde slået stillingen op alle tænkelige steder – fra de helt traditionelle til de sociale medier – og der stort set ikke skete noget, så gik jeg i tænkeboks, for så slemt har det trods alt ikke været før. Løsningen for mig blev så at skrive direkte til både BUPLs og FOAs a-kasser. Og jeg var derude, hvor mit eneste krav var, at det ikke skulle være en 20-årig helt uden livserfaring, men at baggrunden og uddannelsen ellers var underordnet. Det skulle bare være en med lidt livserfaring – som kan gå ind på en stue og tage noget ansvar og sætte lidt struktur på det hele. For det handler jo ikke kun om at få hænder, men også at få de rette hænder til opgaven,” siger Gitte Maach. 

Dejligt og nemt med FOA JobMatch

Institutionslederens ønsker om livserfaring blev i den grad imødekommet via FOA JobMatch, og hun fik endda også en ny medarbejder med papir på sine kompetencer.

JobMatch er lige noget for mig, fordi man bare melder sig til, og så kommer der målrettede tilbud til én ud fra de kriterier, som man selv har skrevet.
Annette Pollas

For efter at FOA JobMatch havde modtaget henvendelsen fra Gitte Maach kontaktede de pædagogisk assistent Annette Pollas, som netop havde meldt sig ledig, fordi hun var flyttet fra Hørsholm til Stevns og derfor havde fået for lang transporttid til arbejde.

”JobMatch er lige noget for mig, fordi man bare melder sig til, og så kommer der målrettede tilbud til én ud fra de kriterier, som man selv har skrevet. Det er rigtig dejligt og nemt. FOA skrev til mig om tre forskellige job, og jeg ringede til alle tre steder og blev straks inviteret til samtaler. Det er dejligt nemt, fordi det foregår helt uden ansøgning, men bare ud fra mit CV. Alle tre steder virkede gode, men jeg valgte Solsikken - blandt andet fordi institutionen er tæt på mit hjem, og de netop ledte efter en med erfaring. Det må man jo sige, jeg har, når jeg er en gammel kone på 66 år. Så jeg synes, det er dejligt, at de vil have mig,” forklarer Annette Pollas.

Gitte Maach forklarer, at alderen slet ikke bekymrede hende i forhold til at ansætte Annette Pollas.

”Annette var meget ærlig ved den første samtale og sagde, at hun måske kun havde et år tilbage på arbejdsmarkedet, men det bekymrede mig heller ikke. Jeg sagde bare til hende, at jeg tager de erfarne hænder, jeg kan få, og at både Danmark og vi er et helt andet sted om et år – og så ser vi, hvad der sker der. Så hvis jeg kan få dig i en periode, så er jeg glad, og så blev vi enige om, at hun skulle starte, og jeg synes, det er gået rigtig fint. Annette er bare gået lige ind på stuen og har sat rammer og systemer op – og så slapper børnene af, fordi de kan mærke, at hende ved de, hvor de har. Det er så godt,” siger Gitte Maach.

Annette Pollas har været pædagogisk assistent siden 2011, men har endnu længere erfaring med at arbejde med børn – erfaring fra mange steder på kloden, da hun har boet i flere forskellige lande med sin mand, der har været konsul og charge d’affaires ved forskellige ambassader. Derfor har Annette Pollas blandt andet arbejdet ved den amerikanske skole i Moskva, været dagplejer for diplomatbørn i Bagdad, arbejdet på børnehjem i Nigeria og med multihandicappede gadebørn i Ankara.

Forventningsafstemningen er vigtig

For Eva Pihl og Rie Villemos handler jobmatchet langt fra bare om at finde et medlem og en arbejdsgiver, der på papiret lyder som om, de passer til hinanden.

Jeg synes, vi kan mærke gennem de her seks år med JobMatch, at vi har fået nogle gengangere, der bruger Eva og mig som støttepersoner.
Rie Villemos

Det handler virkelig om at finde de rette hænder. For som de forklarer, så skal der ofte lidt forventningsafstemning og ekstra vejledning og support til. Og det gælder både i forhold til arbejdsgiverne og medlemmerne. 

”Vi tager fx gerne en snak med konkrete arbejdsgivere, hvis deres forventninger i jobopslagene er alt for høje. Så siger vi til dem, at det simpelthen ikke kan lade sig gøre at få alt det, de beder om, og så tager vi en dialog om, hvad de så kan få. Fx havde vi også en periode, hvor der var stor efterspørgsel på pædagogmedhjælpere, imens vi havde en masse pædagogiske assistenter, der ikke kom ud af startboksen. Der brugte vi en del tid på at tale med arbejdsgivere og få dem til at overveje at ansætte pædagogiske assistenter i stedet. Og vi kom rundt om alle spørgsmålene, som fx ’hvad får man med en assistent og hvorfor er de dyrere?’. Nu oplever vi i stedet, at arbejdsgiverne typisk siger, at de bare skal bruge enten en assistent eller en medhjælper. Så der har vi rykket mange af dem, synes jeg,” siger Eva Pihl og fortsætter:

”Forventningsafstemningen kan også være, hvis en arbejdsgiver ringer og siger, at de har et job på 20 timer i køkkenet, som de gerne vil have besat. Og vi så svarer, at de altså er nødt til at tilbyde job, som folk kan leve af. Så kan det være, de siger ’ok - så kan vi finde 10 timer inde på en stue kombineret med timerne i køkkenet’. På den måde er vi meget direkte over for arbejdsgiverne nogle gange – for vi har jo også en forpligtelse over for vores medlemmer”. 

Laver også tværfaglig jobformidling

Rie Villemos supplerer med, at de også giver en ekstra håndsrækning til de medlemmer, der har brug for det:

”Der er en del medlemmer, der kontakter os, som vi skal holde lidt i hånden, fordi de har problemer med at komme ind på arbejdsmarkedet. De kan have nogle småting, der gør, at det kan være svært for dem, og der gør vi så en ekstra indsats for at få dem i gang. Jeg synes, vi kan mærke gennem de her seks år med JobMatch, at vi har fået nogle gengangere, der bruger Eva og mig som støttepersoner. Så taler vi med dem om, hvilke begrænsninger de har og prøver at kontakte nogle relevante arbejdsgivere for at høre om de alligevel har mulighed for at ansætte dem. Det kan være nogle fysiske begrænsninger eller en lille plet på straffeattesten, der gør det svært. Det er meget tilfredsstillende, når vi også får lavet nogle gode match her,” siger Rie Villemos.

De to konsulenter vil til slut gerne slå et slag for den tværfaglige jobformidling, som der laves på tværs af a-kasser, og som blandt andet slår en pæl igennem myten om, at a-kasserne holder på egne medlemmer.

”Vi hjælper meget gerne med brancheskift, og vi kan da godt afsløre, at vi i samarbejde med en håndfuld andre a-kasser har ansøgt om puljemidler til tværfaglig jobformidling. Så vi håber, at vi kan prioritere det noget mere, hvis der kommer flere ressourcer til. Men i forvejen har vi samarbejde med fx 3F, fordi mange af vores faggrupper ligger tæt op ad hinanden. Og hvis de ikke kan besætte en jobordre, så ringer de lige over til os eller omvendt. Så vi er i gang med det, og det er jo også spændende i forhold til, at både FOA og 3F har rigtig mange medlemmer, der er nedslidte på den ene eller den anden måde. Og kan vi hjælpe dem rundt i systemet, så er det jo meget bedre end, at de ryger helt ud. Det er vores holdning i hvert fald,” siger Eva Pihl.
 

Jobformidling og virksomhedsservice

A-kasserne er gode til jobformidling og virksomhedsservice. Det har Danske A-kasser sat fokus på i en række artikler, som du kan finde her.