Jobformidling

”Jeg bringer altid jobformidling ind i snakken”

Anlægsgartner Gottlieb A/S i Skibby har igennem 20 år haft et tæt samarbejde med den lokale 3F-afdeling i Frederikssund/Frederiksværk. Samarbejdet har blandt andet udmøntet sig i, at 3F alene inden for det seneste år har formidlet 10 medarbejdere til virksomheden 

Foto fra Anlægsgartner Gottlieb

Thomas Hesselberg (th) begyndte den 1. april i år som gartnermedhjælper hos Anlægsgartner Gottlieb, hvor Thomas Gottlieb (tv) er administrerende direktør.

Thomas Gottlieb startede sin anlægsgartnervirksomhed for 20 år siden, hvor det med hans egne ord ’bare var ham selv i en kostald’. I dag er han administrerende direktør for 153 medarbejdere, har to meddirektører og en opgaveportefølje, der blandt andet også omfatter kloakservice samt ejendomsservice.

Jeg er den arbejdsgivertype, der tror på, at hvis jeg gør noget godt for mit personale, så gør de også noget godt for mig ​​​​​
Thomas Gottlieb

I stort set alle årene har Thomas Gottlieb haft et tæt og godt samarbejde med den lokale 3F-afdeling, der dækker Frederiksværk og Frederikssund. Samarbejdet begyndte med forhandlinger om overenskomster og lokalaftaler og allerede her blev den gode stemning mellem de to parter grundlagt. Thomas Gottlieb husker tydeligt sit første møde med en delegation fra 3F-afdelingen:

”Jeg kan huske, at jeg startede med at sige ’nu skal I høre – her i huset taler vi pænt til og med og om hinanden, og det vil jeg også gerne have, at vi gør til de her forhandlinger. Det betyder også, at vi er her for at lave noget godt for både medarbejdere og virksomheden, og at vi derfor skal finde et fælles mål’. Der kiggede 3F-folkene noget på mig – det var nok en lidt anden arbejdsgivervinkel, end de plejede at blive mødt med,” siger Thomas Gottlieb grinende og uddyber sin tilgang til det at drive virksomhed:

”Jeg er den arbejdsgivertype, der tror på, at hvis jeg gør noget godt for mit personale, så gør de også noget godt for mig. Og jeg er helt overbevist om, at hvis man vil lave sådan en rejse, som vi har gjort med vores virksomhed – altså med at vokse så meget på 20 år – så krævet det en stærk holdindsats, hvor vi som udgangspunkt alle sammen er lige meget værd. Lige som på et fodboldhold. Vi udviser respekt for hinanden alle sammen – og det er den vej igennem, resultaterne kommer.”

Jobformidling i stor stil

Igennem flere år har det primært været Niclas Nanboe, der er faglig sekretær i 3F-afdelingen, som Thomas Gottlieb og hans to meddirektører har kontakt med.

Jeg er helt enig med Thomas i, at vi har et rigtig godt samarbejde. Gottlieb er en virksomhed, der efterhånden har taget rigtig mange af vores jobformidlinger ​​​​​
Niclas Nanboe

Niclas er også ansvarlig for jobformidlingsindsatsen i afdelingen og derfor har han løbende nævnt for Thomas Gottlieb, at han også kunne få hjælp af 3F, når han manglede medarbejdere:

”Jeg er helt enig med Thomas i, at vi har et rigtig godt samarbejde. Gottlieb er en virksomhed, der efterhånden har taget rigtig mange af vores jobformidlinger. Det er en virksomhed, som har været i vækst igennem mange år og ikke mindst det seneste år er vokset voldsomt. Derfor har vi haft mange drøftelser om, hvordan vi kunne være med i deres rekrutteringsfase, og det har så resulteret i jobformidling i stor stil – alene det seneste år har vi hjulpet med at finde 10 medarbejdere,” forklarer Niclas Nanboe og nævner, at det også er muligt at lave nogle lidt atypiske match til virksomheden.

Stressende at være ledig

Med ’atypiske match’ taler Niclas Nanboe primært om medlemmer, der gerne vil skifte branche. Et eksempel på sådan et match er Thomas Hesselberg, der havde været 13 år i kemi-industrien, da han blev ledig fra 1. december 2021, fordi hans virksomhed flyttede deres produktion til Kina.

Jeg tænkte selv på pedel-job og den slags. Men så var det, at Niclas foreslog, at jeg kom ud til Gottlieb
Thomas Hesselberg

Thomas Hesselberg havde ikke været ledig i mange år og synes umiddelbart, at situationen var lidt stressende.

”Det med pludselig at stå uden job og indtægt; at skulle finde rundt i reglerne og søge en masse job samtidig med, at man ikke ved, hvor man står – alt det, synes jeg ærlig talt, var lidt stressende. Men jeg begyndte at søge job med det samme og var allerede i kontakt med a-kassen, inden jeg blev ledig. Jeg nåede også at komme på et kursus inden for industrien, men jeg havde faktisk en drøm om at skifte til en branche uden skifteholdsarbejde og hvor jeg kunne arbejde udenfor noget af tiden. Jeg tænkte selv på pedel-job og den slags. Men så var det, at Niclas foreslog, at jeg kom ud til Gottlieb,” siger Thomas Hesselberg, der den 1. april begyndte som gartnermedhjælper hos Gottlieb.

A-kassen sender cv’er til arbejdsgivere

I månederne, hvor Thomas Hesselberg nåede at være ledig, havde han løbende kontakt med a-kassen og Niclas Nanboe.

”De ringede fx flere gange fra afdelingen og spurgte, om de måtte sende mit CV til nogle arbejdsgivere, og det sagde jeg naturligvis ja til. Jeg synes, det er rigtig positivt, at de er så aktive. Den sidste gang, afdelingen sender mit CV ud, så ringer de oppe fra Gottlieb og spørger om jeg vil til samtale. Det siger jeg ja til med det samme, og jeg ender jo med at få jobbet,” forklarer Thomas Hesselberg, der er yderst tilfreds med både job og brancheskift.

”Jeg er i et lille sjak på to mand, der vedligeholder grønne områder omkring virksomheder og andre kunder. Jeg har aldrig arbejdet på det grønne område før, og jeg må indrømme, at min egen have ligner noget, der kunne være med i en biodiversitetskonkurrence. Men jeg har hænderne godt skruet på, og min arbejdsplads lærte mig hurtigt det, jeg behøvede. Og jeg har det rigtig godt – både med selve arbejdet, med kollegaerne, arbejdstiden og med at være udenfor hele dagen”.

Tager på besøg hos virksomhederne

Niclas Nanboe forklarer, at de i afdelingen har arbejdet med jobformidling i mange år, men at det er nyt, at de gør det meget struktureret og at de måler på det.

I øvrigt arbejder vi med to segmenter af medlemmer. Både med de ledige og med de medlemmer, der er i arbejde, men som gerne vil skifte videre til et andet job eller område ​​​​​​
Niclas Nanboe

Nu har de fx en fast procedure, når de selv bliver opmærksomme på en virksomhed, som de gerne vil samarbejde med.

”Så tager jeg min a-kasseansvarlige jobformidlingskollega med ud på virksomhedsbesøg, hvor vi bliver sat ind i alle relevante forhold på virksomheden, og vi fortæller om, hvad vi kan hjælpe med. Og så tilbyder vi os som rekrutteringspartner fremadrettet. I øvrigt arbejder vi med to segmenter af medlemmer. Både med de ledige og med de medlemmer, der er i arbejde, men som gerne vil skifte videre til et andet job eller område. Det kan have noget at gøre med, at der er lang transporttid til det arbejde, de har nu,” forklarer Niclas Nanboe, og tilføjer at han nævner afdelingens jobformidlings-indsats, hver eneste gang det er muligt.

”Jeg bringer altid jobformidling ind i snakken. Både ude i skurvognen hos vores medlemmer og hver eneste gang jeg møder en arbejdsgiver. Jeg gør det naturligvis, når jeg selv har lavet det opsøgende arbejde i forhold til virksomheden, men jeg gør det fx også, hvis jeg har mødt nogle arbejdsgivere i en lidt ubehagelig forbindelse. Jeg har faktisk oplevet, at det kan være med til at vende den dårlige stemning, hvis jeg fx lige har siddet og slået en arbejdsgiver oven i hovedet og krævet en efterbetaling på x antal tusind kroner til et medlem. Så kan det virke godt at lede snakken hen på jobformidling bagefter, så vi forlader mødet i god stemning,” siger han.

I 3F-afdelingen er det knap to år siden, de begyndte at arbejde mere systematisk med jobformidlingsdelen, men da det var midt i coronaperioden, så kom indsatsen lidt anderledes fra start end planlagt, og der har også være justeringer efterfølgende. Niclas Nanboe forklarer fx, at de senest for et par måneder siden har redefineret deres handleplan og målsætninger på området. 

”Vi har fx besluttet, at vi ikke lægger vægt på, at vi skal jobformidle så og så mange medlemmer, men at vi anskuer det på en anden måde – vi har i stedet et mål om at nedbringe ledighedssegmentet i vores a-kasse til under et vist antal medlemmer. Et tal der så kan variere efter konjunkturer mv”.

 

Jobformidling og virksomhedsservice 

A-kasserne er gode til at matche medlemmer og arbejdsgivere.

Læs flere artikler her om det store arbejde, som a-kasserne laver med jobformidling og virksomhedsservice.