Virksomhedsservice

A-kasse screener helt ned på ’kemien’, når medlemmer og arbejdsgivere skal matches

3F Industri Vestegnen er en lille afdeling med omkring 2500 medlemmer. Det gør - ifølge a-kasseleder Charlotte Nielsen – at de er helt tæt på både medlemmerne og arbejdsgiverne. ’Og det er en stor hjælp i vores jobformidling, fordi vi kan screene helt ned på kemien’, siger hun

Christian og Tina fra virksomheden OFS

Christian Andersen var helt nyuddannet industrioperatør, da han via a-kassen fik at vide, at der var et ledigt job hos OFS, som ville passe lige til ham. Han søgte stillingen og er i dag ansat hos OFS sammen med tillidsrepræsentant fra 3F Tina Bahr. Foto: OFS

3F har 64 afdelinger landet over, og en af dem er 3F Industri Vestegnen, hvor Charlotte Nielsen er leder af a-kassen. Hun er glad for, at de er en lille afdeling, som derfor kan være helt tæt på både medlemmer og arbejdsgivere.

Men arbejdsgiverne kan også altid ringe til mig. Jeg kan godt lide - ikke bare at kende medlemmerne - men også at have en følelse af, at jeg ved, hvordan virksomhederne er.
Charlotte Nielsen

De har i afdelingen indrettet det sådan, at to medarbejdere i a-kassen har den tætte kontakt til de ledige medlemmer, imens to medarbejdere i den faglige del er helt tæt på arbejdsgiverne og 3Fs’ tillidsrepræsentanter ude på arbejdspladserne.

”Men arbejdsgiverne kan også altid ringe til mig. Jeg kan godt lide - ikke bare at kende medlemmerne - men også at have en følelse af, at jeg ved, hvordan virksomhederne er. Fx hvordan jargonen er derude og hvilken kemi, man skal have som medarbejder. Det er ekstremt vigtigt for mig, og jeg har sagt til alle medarbejderne, at vi simpelthen skal rundt på virksomhedsbesøg. Vi skal ud til dem med jobbene, så vi kan blive bedre klædt på i a-kassen, når der er en arbejdsgiver, der ringer og siger, at de mangler medarbejdere. For så ved vi allerede lidt om, hvad der skal til for at hjælpe dem bedst muligt,” forklarer Charlotte Nielsen.

Går op i at få svesken på disken

Hun understreger, at a-kassen naturligvis også tager en snak med arbejdsgiverne, når de ringer med en jobordre.

”Hvor dyb snakken bliver, afhænger af hvor godt jeg kender virksomheden. Er det en rimelig ny virksomhed, som vi ikke før har haft et tættere samarbejde med, så tager vi en ret grundig snak. Jeg kan også godt finde på at tage ud til virksomheden for at møde arbejdsgiveren ansigt til ansigt og få en føling med, hvem de er, og hvad de leder efter. Bagefter tager jeg så hjem i afdelingen og leder efter egnede kandidater til dem,” siger Charlotte Nielsen og tilføjer, at afdelingen også kender deres ledige medlemmer rigtig godt:

”Vi kender simpelthen vores medlemmers kemi gennem samtaler og andre møder. Man får jo mange ting at vide løbende, når de kan tale helt åbent med os. Om hvad de godt kan tænke sig at lave, hvor de har nogle begrænsninger og den slags. Jeg går meget op i at få svesken på disken, for det er jo også vores ry, der er på spil, hvis jeg rekrutterer et af vores medlemmer til et job og matchet slet ikke er godt og vedkommende derfor stopper efter 14 dage. Det skal vi helst ikke ud i. Det er vigtigt, at både medlemmer og arbejdsgivere er glade, når vi har været i gang.”

Hjulpet med ni medarbejdere på tre måneder

Når der bliver ringet fra virksomheden OFS, der producerer optisk fiber, har 220 medarbejdere og ligger i Brøndby, så behøver medarbejderne i 3F-afdelingen sjældent at tage en dybere snak med dem.

Når vi skal hjælpe dem, så kan det gå stærkt, fordi vi kender dem så godt og ved, hvilken type medarbejdere, de har brug for.
Charlotte Nielsen

Det er en virksomhed, som de seneste otte år har fået hjælp fra afdelingen til at rekruttere industrioperatører og ufaglærte operatører. Alene inden for de seneste tre måneder har afdelingen hjulpet OFS med at skaffe ni medarbejdere.

”Virksomheden manglede pludselig seks medarbejdere i slutningen af sidste år, og så manglede de tre her i starten af året. Når vi skal hjælpe dem, så kan det gå stærkt, fordi vi kender dem så godt og ved, hvilken type medarbejdere, de har brug for. Fx kendte jeg til et medlem, der blev udlært fra en anden virksomhed den 10. februar, men som desværre ikke kunne blive i virksomheden – jeg vidste bare, at medlemmet ville være et godt match med OFS, så lige efter endt læretid skrev han under hos OFS og startede den 1. marts. Så hurtigt kan det gå,” forklarer Charlotte Nielsen. 

Bliv endelig siddende, den klarer vi

Samarbejdet mellem a-kassen og OFS går langt henad vejen gennem 3F’s tillidsrepræsentant på virksomheden, Tina Bahr.

så ringede jeg til afdelingen og efterlyste nogle folk. Afdelingen og jeg tog så en snak om, hvad vi manglede, og vi fik dem vi skulle bruge.
Tina Bahr

Hun forklarer, at det tætte samarbejde startede for otte år siden, da virksomheden havde fået en ny produktionschef, og de to kom til at tale om, at der skulle rekrutteres flere medarbejdere ret pludseligt.

”Sådan en ny chef skal jo sætte sig ind i meget på en gang, og mens vi snakkede om de medarbejdere, vi akut manglede, så hører jeg pludselig mig selv sige: ’Bliv endelig siddende. Vi klarer den med rekrutteringen’. Og så ringede jeg til afdelingen og efterlyste nogle folk. Afdelingen og jeg tog så en snak om, hvad vi manglede, og vi fik dem vi skulle bruge. Så har samarbejdet sådan set været der siden,” siger Tina Bahr.

Det rigtige match er vigtigt hos os

Hun forklarer, at virksomheden siden dengang har fået en HR-chef, og at stillingerne nu også typisk bliver slået op via Jobindex og de mere almindelige kanaler. Men Tina Bahr går jævnligt stadig til afdelingen for hjælp – fx hvis rekrutteringen skal gå meget hurtigt, eller hvis virksomheden bare gerne vil gøre brug af den gode screeningsfunktion, der ligger i afdelingens indsats.

”At arbejde med optiske fibre er et meget specielt arbejde, og der er ikke mange virksomheder, der gør det. Det tager lang tid at blive lært op i det, efter du er startet i jobbet hos os. Derfor er det rigtige match meget vigtigt for os. Vores medarbejdere er her ofte i mange år. Vi kan ikke ansætte nogen, der er ude igen efter kort tid,” siger Tina Bahr, men understreger samtidig, at alle ansøgninger til en stilling hos OFS naturligvis bliver læst og vurderet seriøst.

”Når jeg siger, at jeg stadig går til afdelingen for at få hjælp til at finde de rette medarbejdere, så er det altså ikke fordi alle andre bliver sorteret fra. Medlemmerne fra afdelingen skal søge på lige fod med andre. Men en stor fordel ved, at afdelingen hjælper, er fx også, at de kan spotte, hvis et medlem er perfekt til jobbet, selv om vedkommende måske er ordblind eller bare ikke er så god til at skrive ansøgninger. Sådanne personer ville jo ellers hurtigt blive sorteret fra i den store bunke af ansøgninger, der kommer, når stillinger bliver slået op på traditionel vis. Men her kan jeg så gå ind og sige, at vedkommende er blevet screenet af afdelingen og vil passe perfekt ind hos os og derfor bør komme til en samtale. Den tanke kan jeg godt lide,” siger Tina Bahr. 

Godt, effektivt og hurtigt forløb

Christian Andersen er den nyuddannede industrioperatør, som Charlotte Nielsen straks fik i tankerne og hurtigt fik i job, da OFS henvendte sig sidst.

Mit forløb i a-kassen var godt, effektivt og hurtigt. Jeg blev kun mødt af søde og rare mennesker, som havde en god forståelse af, at jeg gerne ville have noget at lave hurtigt og som kendte til min sag.
Christian Andersen

Han er meget tilfreds med forløbet fra a-kassens side, og kan sagtens genkende billedet af en a-kasse, der er helt tæt på både virksomheder og medlemmer.

”Mit forløb i a-kassen var godt, effektivt og hurtigt. Jeg blev kun mødt af søde og rare mennesker, som havde en god forståelse af, at jeg gerne ville have noget at lave hurtigt og som kendte til min sag. A-kassen reagerede rigtig hurtigt via deres kontakter ude i virksomhederne. Jeg fornemmede helt klart, at de er tæt på arbejdspladserne – ikke mindst gennem deres tillidsrepræsentanter,” siger Christian Andersen.

Efter a-kassen havde prikket til ham og gjort ham opmærksom på jobbet hos OFS, sendte han hurtigt en ansøgning afsted. Kort efter blev han kaldt til samtale med en chef og to teamkoordinatorer, der - da samtalen var slut - sagde til ham, at han lige skulle mærke efter i et par dage om arbejdspladsen vil være den rigtige for ham.

”Det gjorde jeg så, og da vi talte sammen et par dage efter, kunne jeg sige, at jeg havde en god fornemmelse af dem og af arbejdspladsen. Og de kunne heldigvis sige det samme om mig. Så kort tid efter skrev jeg under med start den 1. marts. Det, synes jeg, var en god måde at blive ansat på, og der har virkelig været en god kemi fra starten. Her er en god stemning og folk behandler hinanden respektfuldt. Jeg er virkelig glad for mit nye job, så det var helt rigtigt set af a-kassen, at OFS og jeg var et godt match.”

 

Jobformidling og virksomhedsservice

A-kasserne er gode til jobformidling og virksomhedsservice. Det har Danske A-kasser sat fokus på i en række artikler, som du kan finde her.