Nyhed

Formidling fungerer i Dansk Metals a-kasse

Dansk Metal har succes med at formidle job til både ledige og beskæftigede medlemmer. Flere end 2.100 jobformidlinger blev landet i 2013

Person der svejser

Af Kasper Hyllested, pressechef i Dansk Metal

Allerede dagen efter Mark Breyt Palm blev fyret fra sit job hos Dong Energy Power fik han en opringning fra Metal Hovedstaden: Hans a-kasse havde nemlig to forslag til et nyt job, han kunne søge – og ugen efter var han til samtale hos Aasted i Farum, hvor han fik tilbudt job.

Historien om Mark er blot et af de mere end 2.100 eksempler fra Dansk Metals aktive jobformidlingsindsats i 2013. Hver eneste måned kontakter virksomheder eller tillidsrepræsentanter en af Metals 37 lokalafdelinger for at få hjælp til at ansætte en ny smed, industritekniker eller IT-supporter, og succesen er til at tage at føle på: 2.175 jobformidlinger i løbet af 2013. Samtidig viser opgørelsen fra Metal, at 12 pct. af formidlingerne sker i opsigelsesperioden, altså før medlemmet når at få en krone i dagpenge. Knap 70 pct. har fået job inden for et halvt år.

"Metal JobService, som vi kalder vores jobformidlingsarbejde, er en kerneydelse for os og har altid været det. Vores medlemmer har en berettiget forventning om, at vi kan levere en professionel job- og uddannelsesrådgivning, og vores medlemsundersøgelser har dokumenteret, at det er noget af det, som medlemmerne prioriterer allerhøjest," forklarer Torben Poulsen, der er leder af Metals a-kasse.

Dansk Metal besluttede på sin kongres i 2012, at jobformidlingsindsatsen skulle styrkes:

"Vores ambition er at blive Danmarks bedste jobformidler på vores organisationsområde. Derfor har vi i første omgang sat os tre mål: 1) Vi vil øge antallet af jobformidlinger, 2) Flere virksomheder skal samarbejde med os og endelig 3) kvaliteten af vores jobformidling skal hele tiden forbedres," forklarer Torben Poulsen.

Alle Metal-job samlet for medlemmerne

Kongresbeslutningen har medført en række initiativer, der både er rettet mod medlemmer, virksomheder og intert i organisationen.

I 2012 fik alle Metal-medlemmer digital adgang til et elektronisk jobsøgningssystem, hvor man nemt og enkelt kan søge specifikke jobannoncer. Systemet samler hver dag opslag fra databaser og virksomhedernes egne hjemmesider, og dermed kan Metal-medlemmer få overblik over alle opslåede stillinger ét sted.

"Flere og flere af vores medlemmer bruger denne service, både ledige og medlemmer i arbejde, og især muligheden for at opsætte sin egen jobagent, der holder øje med relevante job i lokalområdet er populær. Næsten 9.000 medlemmer har logget ind, og vi forventer at mange flere fremover vil bruge systemet aktivt," siger Torben Poulsen.

Vi har gjort meget ud af at fjerne bøvlet for virksomhederne. De behøver blot at ringe til os og forklare, hvad de har brug for.

Intern uddannelse og registrering afgørende

Det interne arbejde i Dansk Metal har både handlet om at uddanne og opkvalificere medarbejderne samt indføre nye arbejdsgange.

"Vi har afholdt en række uddannelsesdage tilbage i 2012 for at sikre, at alle relevante medarbejdere kendte til mulighederne i det elektroniske jobsøgningssystem og kunne vejlede medlemmerne. Samtidig har vi indført en ny metode til at registrere jobformidlingerne. Det er helt afgørende, når man skal kunne dokumentere antallet af medlemmer, man har skaffet i job, og derfor har vi lagt stor vægt på at få udarbejdet konkrete guides, så der er ensartethed og systematik i vores arbejde med jobformidling," forklarer Torben Poulsen.

Jobformidlingsindsatsen har også indgået i et organisationsudviklingsprogram med titlen ”Effektiv Metal”, der fokuserer på afdelingernes opsøgende virksomhedskontakt og inddragelse af tillidsrepræsentanter.

"Begge dele er vigtige for at vi kan have succes med både vores faglige arbejde og vores jobformidling, og derfor har vi gjort en del ud af at systematisere afdelingernes virksomhedsbesøg, og eksempelvis sørge for, at afdelingerne altid har en pjece med omkring Metal JobService, når vi kommer rundt," forklarer Torben Poulsen.

Virksomhedskontakt afgørende

Særligt virksomhedskontakten er afgørende for a-kassens succes med jobformidling, og det bliver derfor prioriteret højt:

"Vi har som faglig a-kasse et helt unikt netværk gennem vores flere end 2.000 tillidsrepræsentanter. De ved, når der er brug for nye folk på virksomheden og kontakter vores lokalafdelinger, der hurtigt kan matche de efterspurgte kompetencer med de ledige. Ofte kan vi sende en oplagt kandidat til jobbet ud til virksomheden samme dag eller i løbet af et par dage."

Men flere og flere virksomheder kontakter også Metal JobService direkte, og mange er gengangere:

"Vi har gjort meget ud af at fjerne bøvlet for virksomhederne. De behøver blot at ringe til os og forklare, hvad de har brug for. Mange industrivirksomheder stiller krav om eksempelvis bestemte svejsecertifikater eller kurser, og det har vi lettere ved at forstå, hvad betyder, end rekrutteringsfirmaer eller jobcentre. Desuden undgår virksomhederne en stor del af bøvlet og udgifterne med jobopslag, massevis af ansøgninger og jobsamtaler," forklarer Torben Poulsen.

En undersøgelse fra Rambøll fra september 2013 viste, at 55% af metal-virksomhederne havde kendskab til Dansk Metal som jobformidler, og flere end 1.000 havde indenfor det seneste halve år gjort brug af Metal JobService. I februar 2012 var det knap 300 metal-virksomheder.

"Virksomhederne kender os og flere gør brug af vores service. Det skyldes både, at vi generelt oplever en stigning i efterspørgslen på vores medlemmers arbejdskraft, men i høj grad også, at virksomhederne finder vores tilbud attraktivt," siger Torben Poulsen, der dog gerne ser at endnu flere virksomheder bruger Metal JobService:

"Vores medlemmer arbejder især på små- og mellemstore virksomheder, og her har man nok ikke de helt store forkromede HR-strategier, men bruger især netværk, når man skal ansætte. Derfor gør vi en del ud af at fortælle virksomhederne om vores tilbud og det vil vi også gøre fremover, eksempelvis gennem målrettet annoncering."

5 gode råd fra Dansk Metals A-kasse

Torben Poulsen lægger ikke skjul på, at det er et stort arbejde, som Metal har været igennem for at få tunet organisationen til at kunne leve op til målsætningerne, og han fremhæver især fem erfaringer, som andre kan drage nytte af:

1: Opsøg virksomhederne. Forudsætningen for at kunne formidle job er, at der er jobåbninger og at de kommer til Metals kendskab. Metal har systematiseret den lokale virksomhedskontakt, men der er stor forskel på afdelingernes udgangspunkt ift. ressourcer, antal virksomheder i lokalområdet osv.
2: Ledelsen skal være med. Det har været afgørende, at opgaven ligger stærkt forankret hos ledelsen i lokalafdelingerne. Ledelsen skal gå forrest og opgaven skal være prioriteret som en kerneydelse. Centralt understøttes med uddannelsesdage og kvartalsvise møder med de lokale ansvarlige.
3: Match mellem medlem og virksomhed. Hvis virksomhederne skal have den relevante arbejdskraft, er det afgørende, at afdelingerne præcist kan udsøge de relevante medlemmer. Metals IT-systemer giver mulighed for import af CV’er fra Jobnet og beskæftigede medlemmer kan oprette eget CV.
4: Inddrag tillidsrepræsentanter. Tillidsrepræsentanterne har ofte tidligt kendskab til jobåbninger. Metal har gjort meget for at inddrage og informere tillidsrepræsentanterne, og mange indberetter jobåbninger til den lokale Metal-afdeling, ligesom de opfordrer kolleger til at logge på Metal JobService.
5: Registrering, registrering, registrering.Det er afgørende at have ordentlig kvalitet og systematik i registreringen – især af jobåbninger, der hentes ind via den direkte virksomhedskontakt. Det kræver fælles procedurer og aftaler, og at medarbejderne er fortrolige med systemerne.

Læs mere om Metal JobService