Digitalisering

Digitalisering skal gå hånd i hånd med regelforenkling

A-kasserne er kommet langt i arbejdet med at digitalisere arbejdsgange og medlemsservices. Skal de videre, kræver det bl.a. at regler og lovgivning bliver enklere, skriver Torben Poulsen i Altinget.

Tre kabler tilsluttet en computer

Over en ti-årig periode har a-kasserne sparet ca. én milliard kroner i administrationsomkostninger. Det svarer til ca. 100 millioner kr. hvert år. En stor del af besparelsen skyldes, at a-kasserne har været blandt de bedste til at digitalisere og automatisere arbejdsgange og medlemsservices.

Jeg vil gerne opfordre dagpengekommissionen og dens medlemmer til at lade regelforenkling og digitalisering gå hånd i hånd. Fokusér på nødvendigheden af, at regler enkelt, let og billigt skal kunne oversættes til it-systemer
Torben Poulsen

 

Når du vil være medlem af en a-kasse er pen og papir fortid, og når du afleverer dagpengekortet foregår det på skærmen og ikke ved skranken. Derudover har a-kasserne automatiseret mange af de interne arbejdsgange. Det giver færre fejl, mindre sagsbehandling og mere tid til at levere professionel vejledning af en høj kvalitet til medlemmerne.

Digital fordobling

Faktisk viser en ny, uvildig rapport lavet af Deloitte, at a-kasserne i gennemsnit har digitaliseret 92 procent af deres medlemsservices og arbejdsgange. I 2011 var det kun 48 procent. Det er næsten en fordobling på tre år.

Rapporten viser også, at a-kasserne på ingen måde er færdige med at udvikle sig digitalt. A-kasserne peger blandt andet på, at der er gevinster at hente på at automatisere indmeldelsesproceduren, behandlingen af ledighedserklæringer, overgangen til efterløn og ansøgning om arbejdsmarkedsydelse og mange andre opgaver.

Kompleks lovgivning i vejen

Men samtidig peger a-kasserne i rapporten på noget meget væsentligt. Der er nemlig også en række områder, hvor man ikke har planer om at digitalisere eller automatisere yderligere. Meget ofte er årsagen, at lovgivningen er for kompleks. I praksis betyder det, at det i mange tilfælde bliver for kompliceret eller for dyrt at digitalisere.

Efter sommerferien kommer Dagpengekommissionen med sine anbefalinger til et nyt dagpengesystem. En af forventningerne er, at vi får et system med færre og mindre komplicerede regler end det system, vi har i dag.

Store gevinster

Ifølge kommissoriet skal kommissionen afdække, hvilke muligheder der er for at forenkle og afbureaukratisere administration og dermed ”danne grundlag for øget digitalisering,” som der står.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at opfordre kommissionen og dens medlemmer til at lade regelforenkling og digitalisering gå hånd i hånd. Fokusér på nødvendigheden af, at regler enkelt, let og billigt skal kunne oversættes til it-systemer.

Deloittes rapport viser det tydeligt: Der er store gevinster ved at gøre services og arbejdsgange digitale og gerne helt automatiske. Det er gevinster, som i høj gad kommer medlemmerne til gode, fordi de får en hurtigere, bedre og mere professionel service i deres a-kasse.

Indlægget er bragt på Altinget den 23. januar