Sekretariatets opgaver

Danske A-kasser er brancheorganisation for 21 statsanerkendte arbejdsløshedskasser i Danmark. Vi repræsenterer a-kasserne over for politiske og administrative myndigheder og udfører en række servicefunktioner over for a-kasserne.

Danske A-kasser repræsenterer både fagligt afgrænsede a-kasser og tværfaglige a-kasser. Arbejdsløshedskasserne repræsenterer cirka 2,1 millioner medlemmer. Danske A-kasser finansieres bl.a. af et medlemskontingent, der p.t. udgør seks kroner pr. a-kassemedlem.

Interessevaretagelse

Danske A-kasser varetager a-kassernes interesser over for de interessenter, som er vigtige og relevante for a-kassernes virke. Derfor har Danske A-kasser en stor og direkte kontaktflade til ledende politikere og embedsmænd i såvel regering, statsadministrationen, Folketinget og i den kommunale verden.

Vi er i løbende dialog med de parter, som har indflydelse på a-kasserne – både nationalt og internationalt. Vi formulerer konkrete forslag til lovgivningen og gennem dokumentation og analyser arbejder vi på at få ændret eksisterende lovgivning, hvis den er uhensigtsmæssig. Det kan f.eks. være i forhold til afbureaukratisering, digitalisering og a-kassernes generelle rammevilkår.

Service over for a-kasserne

Danske A-kasser er også a-kassernes serviceorganisation. Det betyder, at en række service- og vedligeholdelsesfunktioner ligger i Danske A-kasser – til gavn for a-kasserne. Vi har en vigtig servicefunktion bl.a. på digitaliseringsområdet, og også når det gælder administrationen af dataudveksling a-kasserne imellem og mellem a-kasserne og jobcentrene. Danske A-kasser varetager også en koordinerende funktion i forhold til EØS-samarbejdet.

Danske A-kasser er en vidensorganisation og vi har en unik viden og forståelse på lovgivningsområdet og på det område a-kasserne fungerer i. Den viden kan a-kasserne trække på – bl.a. i vores hotlinefunktion, hvor a-kasserne hurtigt og nemt kan få svar på deres spørgsmål.

Profilering

Danske A-kasser arbejder målrettet på løbende at dagsordensætte de emner, som er vigtige for a-kasserne. Det gør vi ved at være i kontakt med medier og journalister – både når de ringer, og når Danske A-kasser har en historie, vi vil have medierne til at skrive om.

Arbejdsløshedsforsikringsområdet er et komplekst og svært tilgængeligt område. Derfor bruger Danske A-kasser mange ressourcer på at klæde journalister og medier på, når de laver historier, som handler om a-kasser, ledighed og efterløn.

Analyse

Danske A-kasser analyserer løbende de områder, der er relevante for a-kassernes virke. Resultaterne offentliggøres i vores analyser, rapporter og opgørelser.

Analysearbejdet er en central del af Danske A-kassers arbejde, fordi det danner grundlag for Danske A-kassers argumenter, når a-kassernes interesser skal profileres eller forsvares i medierne, eller når en sag skal fremlægges over for politikere og embedsmænd.

Kursusvirksomhed

Det er afgørende for a-kasserne, at deres medarbejderstab har de kvalifikationer og den viden, som gør, at de kan hjælpe medlemmerne bedst og hurtigst med at få et arbejde igen.

Danske A-kasser udbyder kurser, temadage og videreuddannelsesforløb, som er målrettet a-kasserne. Vi lytter løbende til, hvilke behov a-kasserne har og tilrettelægger derefter.

Økonomi

Danske A-kassers økonomi er først og fremmest båret af medlemskassernes kontingent – godt 14,3 millioner kroner om året. En anden vigtig indtægt kommer fra salg af kurser og uddannelse til a-kasserne. Danske A-kasser bruger cirka 75 pct. af sine indtægter på løn, honorar og personaleudgifter til organisationens ansatte og formand. Resten bruges til aktiviteter, medlemsservice, sekretariatsdrift, husleje mv.